Åse Røstum Norang, Magnus Wien Klæboe og Bodil Motzke er blant tusenvis av ansatte i Oslo kommune som i løpet av året vil jobbe i en nysertifisert Sykkelvennlig arbeidsplass. Foto: Roar Løkken/Syklistenes Landsforbund

100 arbeidsplasser i Oslo skal sertifiseres som sykkelvennlige

Trygg parkering, sykkeldusj og låsbare garderobeskap. Ikke rart Åse Røstum Norang smiler når hun kommer trillende inn i det store sykkelparkeringsrommet på Helsfyr, etter ni kilometer på sykkelsetet på morgenkvisten.

Publisert

Åse Røstum Norang er blant et 30-talls ansatte i Undervisningsbygg som jevnlig sykler til jobb. Undervisningsbygg er Oslos største eiendomsforvalter, med ansvar for blant annet 177 skoler. Målet er å få enda flere av de 200 ansatte til å velge pedalkraft til og fra jobb.

– Uten denne tilretteleggingen ville jeg ikke ha syklet på jobb. Jeg kan parkere sykkelen tørt og trygt innendørs, før jeg skyller av den, tar en dusj og låser inn klær og utstyr i et garderobeskap, sier Norang, som er seksjonsleder i det kommunale foretaket.

Sykkelvennlig arbeidsplass

  • Både private og offentlige virksomheter sertifiseres som sykkelvennlige gjennom tjenesten, eid og driftet av Syklistenes Landsforening.
  • Vel 50 indikatorer innen sykkelparkering, garderobefasiliteter, insentiver og ledelse kartlegges. Syklistenes Landsforening gir råd om hvilke ytterligere tiltak arbeidsplassen kan gjøre for bedre tilrettelegging.

100 sykkelvennlige arbeidsgivere

Hun er blant tusenvis av ansatte i Oslo kommune som i løpet av året vil jobbe i en nysertifisert Sykkelvennlig arbeidsplass. I anledning at Oslo er europeisk miljøhovedstad, satser kommunen ekstra på å legge til rette for sykling. Oslo kommune og Syklistenes landsforening har en ambisjon om å kunne sertifisere minst 100 arbeidsplasser i byen.

Foto: Roar Løkken/Syklistenes Landsforbund

Sammen med Bydel Østensjø, er Undervisningsbygg først ut med å bli sertifisert. Det vil si at Syklistenes Landsforening har kartlagt over 50 indikatorer innen sykkelparkering, garderobefasiliteter, insentiver og ledelse. Og resultatet er så godt at Undervisningsbygg vil få overrakt en plakett i sølv.

Ser etter forbedringer

– Plaketten vil synliggjøre og påminne om hvor godt tilrettelagt det er for sykling hos oss. Det gir oss også en mulighet til å sammenligne oss med andre for å se hvor gode vi faktisk er. Kanskje er det områder hvor vi kan bli enda mer sykkelvennlige, kommenterer Bodil Motzke, miljørådgiver i Undervisningsbygg og kontaktperson under sertifiseringen.

Selv sykler hun fra Prinsdal til Helsfyr to–tre ganger i uka i sommerhalvåret, en strekning på 15 kilometer.

– Den største motivasjonen min er at jeg blir glad av å sykle. I tillegg får jeg vært ute og jeg holder meg i form, sier Motzke.

I garderobene er det låsbare skap. Foto: Roar Løkken/Syklistenes Landsforbund

Sperrer av sykkelfelt

Hun setter pris på at mye av sykkelveien er lite trafikkert, godt unna biltrafikk. Kollega Åse Røstum Norang, som sykler fra Nordstrand, føler seg mer utsatt på vei til jobb.

– Det burde vært langt flere strekninger med sykkelveier som er adskilt fra annen trafikk. I tillegg er det krevende med byggeplasser der det sperres av i sykkelfeltet, slik at jeg må svinge ut i ordinær veibane. I tillegg er det lite varsling på slike steder. Alt dette bidrar til redusert trygghet og framkommelighet, sier Norang.

– Rett og slett bekvemt

Kollega Magnus Wien Klæboe velger ofte en av foretakets fire elsykler når han som seksjonsleder for utbygging skal ut på befaring.

– Elsykkel er desidert raskeste framkomstmiddel. To av disse syklene er utstyrt med piggdekk, slik at jeg kan sykle ut også på vinteren. Det er rett og slett bekvemt, og jeg trenger ikke å tenke på å finne parkeringsplass. Samtidig er det godt å komme fram for egen maskin, framhever Klæboe.

Magnus Wien Klæboe har valgt seg en elsykkel til arbeidsoppdraget han skal ut på. Foto: Roar Løkken/Syklistenes Landsforbund

Tusenvis av nye p-plasser

Som del av en bevisst sykkelpolitikk har Undervisningsbygg fått på plass rundt 500 nye sykkelparkeringsplasser på skolene siden sist sommer, og 1000–1500 nye sykkelparkeringsplasser installeres i sommer. Minst halvparten av de nye plassene blir under tak.

Hvert år arrangerer Undervisningsbygg det de kaller Tour the Schools, hvor ansatte blir invitert med på en visningsrunde på sykkel til skoler de har bygd. Turen ender med en sosial samling. De registrer også ansattes sykkelaktivitet gjennom Sykle til jobben-aksjonen.

Powered by Labrador CMS