Åpner landets sjuende sykkelhotell
Sandvika er det sjuende stedet der syklister tilbys trygg parkering på et sykkelhotell. Det har plass til 160 sykler fordelt på to høyder.
Sandvika er det sjuende stedet der syklister tilbys trygg parkering på et sykkelhotell. Det har plass til 160 sykler fordelt på to høyder.
– Dette sykkelhotellet er det sjuende av sitt slag i Norge, og vi i Bane Nor synes det er et flott tilbud som forhåpentlig fører til at flere velger å sykle til og fra stasjonen, sier Petter Eiken, konserndirektør knutepunkt og eiendom i Bane Nor (tidligere Jernbaneverket).
Mandag 6. mars inviterer det statlige foretaket til offisiell åpning av sykkelhotellet, som skal ha kostet rundt to millioner kroner. Det er plassert i en passasje mellom torget ved taxiholdeplassen og starten av gågata ved Sandvika stasjon, og fasaden er laget i såkalt laserfrest cortenstål.
Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) og leder Solveig Schytz (V) i hovedutvalg for samferdsel i Akershus er blant dem som kommer for å delta på åpningen.
For å få tilgang til sykkelhotellet, betaler brukerne 50 kroner måneden via en SMS-løsning. Syklene står bak låste dører og åpnes via en kode når syklisten henter eller leverer sykkelen sin. For sikkerhets skyld settes det opp kameraovervåkning, som blir ettersett av ansatte i Bane Nor.
Lokalavisen Budstikka skrev i fjor at rådmannen blant annet anbefalte å gjøre plass til lademuligheter for elsykler i sykkelhotellet. Dette er det derimot ikke tilrettelagt for.
– Erfaringene så langt med bygging av sykkelhotell er at det ikke er et savn og heller ikke et stort behov, kommenterte leder for Stasjoner Oslo, Hoved- og Gardermobanen i Bane Nor, Jonn Eggerud, overfor avisen.
Han la til at batterikapasiteten på de fleste sykler er slik at syklistene kommer seg trygt frem og tilbake fra stasjonen uten å måtte lade.
(Artikkelen fortsetter under videoklippet.)
Neste sykkelhotell i Bærum kommer ved Kolsås stasjon, som del av en felles satsing med Sykkelprosjektet i Oslo kommune.
Bærums nabokommune Asker har ett av de seks andre sykkelhotellene som allerede er bygd her i landet. Det ble tatt i bruk i fjor. Dette sykkelhotellet er bygd i det som beskrives som eget «Asker-design».
Sikkerhet og tilrettelegging for sykkelparkering har vært blant sentrale oppgaver for Syklistenes Landsforening helt siden starten for 70 år siden. Allerede i første nummer av «Vi syklister», som medlemsbladet het da, står «bedre parkeringsforhold og oppbevaringsmuligheter for sykler i byer og tettbebyggelse» som ett av seks punkter foreningen ønsket å konsentrere seg om.