Skip to Content
Morten Karlsen sier det er lett å ta feil ved kjøp av elsykkel.

Definer behovet

Skal du sykle kun på asfalt eller skal du også sykle på grus og dårlige veier? Skal du sykle på vinteren, har du tenkt å trekke tilhenger – og ikke minst, hvor mye penger har du tenkt å bruke?

Batterier kan gå i stykker på mindre enn et år om de ikke lades jevnlig, så her er det viktig med en grundig sjekk og litt research

 

Sjekk for all del batteriet

Et slitent batteri kan gi seg før du har fått syklet 10 km. Batterier må lades jevnlig, også om sykkelen ikke brukes, for eksempel om vinteren. Batterier kan gå i stykker på mindre enn et år om de ikke lades jevnlig. Om batteriet er eldre enn to–tre år, må du uansett regne med å bytte. Sjekk hvor stort batteri sykkelen har. Se til at display/motorstyring fungerer.

Enkelte sykkelforhandlere vi har snakket med tilbyr seg å lage en tilstandsrapport om sykkelen. Data om batteriet og hvordan det er brukt blir da med i rapporten

 

På noen elsykler kan det hentes ut svært mye informasjon om man kobler elsykkelen til et diagnoseverktøy. Her kan man se hvor mange ganger  batteriet er ladet, om det er ladet i sterk kulde (anbefales ikke),  om batteriet gir feilkoder, om sykkelen har vært trikset med for å gå fortere og en rekke andre parameter. Enkelte sykkelforhandlere vi har snakket med tilbyr seg å lage en tilstandsrapport om sykkelen. Data om batteriet og hvordan det er brukt blir da med i tilstandsrapporten.

De etablerte produsentene har deler for fremtiden

Vi mener det er tryggest å kjøpe sykkel med motor, batteri og styringssystem fra Bosch, Yamaha eller Shimano. Disse har standardiserte løsninger, og du kan regne med å få kjøpt deler i mange år. Dette ekskluderer de rimeligste elsyklene. Dess mer ukjent motor, dess vanskeligere kan det bli å få tak i deler. Vi kjenner folk som har måttet kaste elsykler etter fire–fem år fordi batteriet gikk i stykker over vinteren, og nytt ikke var å skaffe. Sjekk om det lar seg gjøre å skaffe nytt batteri til sykkelen og hva dette koster.

Test sykkelen

Du må også sjekke selve sykkelen, at girene fungerer og at bremsene virker. Ta deg tid til å sykle en tur og prøv alle girene. Finn gjerne en bratt bakke og sjekk at motoren drar jevnt og godt. Bremsene må også virke godt, vi mener elsykler bør ha skivebremser.  Høyere vekt og gjerne høyere fart enn på en vanlig sykkel setter større krav til bremsene.

Sjekk hvordan sykkelen har vært vedlikeholdt. Om sykkelen er svært skitten – styr unna. Om selgeren ikke har klart å rengjøre sykkelen før salg kan du være nokså sikker at han ikke har vasket og tatt vare på sykkelen tidligere heller.

Sjekk at det ikke er slakke i hjul og styrelager, sjekk at det ikke er lenge siden kjede og drivverk er byttet.

Sykler av denne typen koster gjerne 20 000 kroner og oppover som nye, men er de godt tatt vare på, holder de seg ofte godt i pris

 

Research prisen på ny utgave av samme sykkel

Hva forlanger selgeren opp mot hva tilsvarende sykkel koster ny? Vi har sett tilfeller på finn.no der selgeren oppgir en altfor høy nypris. Dette er ren svindel.

Vær også oppmerksom om prisen er mistenkelig lav. Be om å få se kvittering på sykkelen. Om du kjøper en stjålet elsykkel, er du med på å holde det illegale markedet gående. Sjekk på tapt og funnet-sider på Facebook at sykkelen ikke er meldt savnet. Sjekk også for registrering i sykkelregistre.

Vær oppmerksom for høy hastighet

Forviss deg om at sykkelen ikke går ulovlig fort. Det fins en del sykler det er trikset med. Om du skulle bli innblandet i en ulykke, kan du bli stilt ansvarlig om sykkelen er ulovlig.

På lovlige sykler

  • virker ikke motoren uten at du trår selv
  • er motoren på maks 250 watt
  • kobler motoren ut når du passerer 25 km/t

Kjøper du en sykkel med ulovlig kraftig motor, må du også regne med store vedlikeholdskostnader. Sykkelen er gjerne ikke beregnet for slike ytelser.

På finn.no ser vi mange sykler som «med denne cruiser du enkelt i 40–50 km/t». Andre går enda fortere. Felles for mange av disse er at de er selvbygde, og du har dermed ingen sikkerhet for at de som har bygd sykkelen, vet hva de holder på med.

Les også: Hvordan kjøpe bruktsykkel

Sykler som ikke virker som de skal, bør du skygge unna. Om selgeren er aldri så overbevisende når vedkommende sier at han «bare er en bagatell». I så fall bør han fikse denne «bagatellen» før han selger.

Etablerte merker holder seg godt i pris 

På elsykler er ofte produsent av motor, batteri og styring viktigere enn hvilket merke sykkelen er. Bosch, Yamaha og Shimano leverer gode system. Ved å velge en anerkjent produsent, har du også gode muligheter til å få kjøpt de delene du måtte trenge i flere år framover.

Sykler av denne typen koster gjerne 20 000 kroner og oppover som nye, men er de godt tatt vare på, holder de seg ofte godt i pris. Vi ville heller kjøpt en brukt, god elsykkel enn en ny, dårlig elsykkel.

Vask og smøring må til

Vi møter stadig elsykkeleiere som tar svært lett på vedlikeholdet – folk som i fullt alvor ikke kan skjønne at de må smøre kjedet. «Når sykkelen koster 30 000 kan det vel ikke være nødvendig å holde på å smøre kjedet», er utsagn vi har hørt fra flere.

Les også: Slik gir du sykkelen en skikkelig vårpuss

Det viktigste er å holde sykkelen ren og å smøre den. Sykler man i salt på vinteren, kan det være nødvendig å vaske og smøre flere ganger i uka. Har du ikke mulighet til å vaske selv, er det flere og flere verksted som tar imot sykler for vask og stell. I tillegg til å olje kjedet bør man fra tid til annen ha litt elektrofett på koblingene til batteriet.

Morten Karlsen har jobbet som journalist i over 30 år og har testet sykler og sykkelutstyr for Syklistenes Landsforening siden 1993. Over 800 sykkelprodukter har til nå vært prøvd ut under alle tenkelige forhold. Morten er lidenskapelig opptatt av sykling, og som tester har han som mål å gjøre det enklere for folk å finne riktig utstyr. Morten er med i et eget ekspertpanelet i Syklistenes Landsforening.

Morten Karlsen sitter i ekspertpanelet til Syklistenes Landsforening.
Annonse
Annonse
Annonse
Back to top