Skip to Content
Test Podbike på Den nasjonale sykkelkonferansen!

Fremtiden har ankommet

Deltakerne på Den nasjonale sykkelkonferansen blir noen av de første i Norge til å få teste den romskipsliknende velomobilen: Podbike! Kapselsykkelens sømløse design og skinnende overflate sender tankene straks til filmer som Star Wars og Back to the Future.

  • Artikkel | Den nasjonale sykkelkonferansen
Thea Foslie
Bli en av de første som kan teste Podbike på Den nasjonale sykkelkonferansen

– Vi er svært fornøyde med at vi nå kan ta den første Podbike ut på veien og vise den frem til publikum, sier Anne-Lise Heggland, daglig leder og en av gründerne i Podbike AS.

Og fornøyd har de all rett til å være. Hvem har vel ikke lyst til å ta en prøvetur i det som på nettsidene beskrives som noe mer enn et kjøretøy og mer enn en sykkel, men en vital del av framtiden?

Det er ektemannen Per Hassel Sørensen som har utviklet den elektrisk assisterte velomobilen. Podbike har en lukket cupé for værbeskyttelse, og plass til en voksen og ett barn.

– Vårt mål er å gjøre det enklere for folk flest å velge sykkel fremfor bil i hverdagen. Biler er dyre, lite bærekraftige og gir ingen helsegevinster. Vanlige sykler er upraktiske når det regner, snør og blåser og ikke trygge nok når trafikken er tett, sier Per Hassel Sørensen.

Den nasjonale sykkelkonferansen arrangeres 4. – 5. juni, les mer her

GANSKE SÅ NETT: Det er overraskende hvor lite plass en Podbike krever, med tanke på at det er plass til både en voksen, et barn og litt bagasje.

Først i landet

Konferansedeltakerne på Den nasjonale sykkelkonferansen vil være blant de første i Norge som får mulighet til å prøve Podbiken. Men aller først i køen er de entusiastiske kundene som har forhåndsbestilt.

– Vi vil om kort tid invitere kunder til et treff i Oslo-området, noen dager i forkant av konferansen slik at de kan få mulighet til å teste velomobilen. Vi gleder oss til å få dele Podbike-opplevelsen både med de tålmodige kundene som har forhåndsbestilt og med konferansedeltakerne, sier Heggland

Årets viktigste konferanse for sykkel

4.-5. juni 2018 arrangeres Den nasjonale sykkelkonferansen i Sarpsborg. Dette er den viktigste og største møteplassen for alle som jobber med sykkel – og byutvikling i Norge. Foredragsholdere fra inn- og utland skal gi faglig påfyll til rundt 300 deltakere. Velg mellom over 30 ulike foredrag. Festmiddag med underholdning av CC Cowboys vokalist Magnus Grønneberg. Les mer om konferansen her

Men er dette en sykkel da?

Sett utenifra kan Podbike se ut som en minibil, men det er altså en elsykkel på fire hjul og du må trå på pedalene for at motoren skal assistere deg. På nettsidene beskrives den som «en elektrisk assistert sykkel kamuflert som en microbil». Den 65 kg tunge «kamuflasjesykkelen» kan faktisk komme opp i hele 60 km i timen hvis du trår hardt nok, men motorhjelpen slutter å gi deg en ekstra dytt når du når 25 km i timen – så hvis du vil kan du gjøre en treningsøkt ut av det.

– Podbike skal ikke konkurrere med sykler, men med bilen. Den er utviklet for de som ikke ønsker å sette seg på en vanlig sykkel eller hvis man trenger et miljøvennlig transportmiddel uten å måtte skifte klær når man kommer frem. Podbike er et kjøretøy som skal ta over for bilen på de korte kjøreturene, forteller Sørensen.

 Signingsferden til Tyskland

Før de ankommer Den nasjonale sykkelkonferansen i juni skal Podbike-teamet ta med sin store stolthet til den mest prestisjetunge spesialsykkelmesse i Europa, Spezi2018 i Tyskland.

– Vi deltok også i fjor – da medbragt en veldig tidlig prototyp – men fikk allerede da stor oppmerksomhet. Så dette året gleder vi oss til å vise frem resultatet av arbeidet vi har gjort det siste året, forteller Heggland.

Meld deg på Den nasjonale sykkelkonferansen

Podbike på bytur

Vårens kuleste sykkeleventyr? Mye oppmerksomhet ble det iallfall når vi tok vår første testsykkel med ut på tur denne uken i Stavanger. It's springtime and Podbike T-0 is out - on the road - this week in Stavanger!Great fun and a lot of attention!😁 And don't forget to check into our updated webpage: https://www.podbike.com/

Publisert av Podbike Søndag 22. april 2018
Podbike

• 2,3 meter lang og 80 cm bred.
• Egen vekt: 65 kg. Maks vekt når fullastet: 200 kg.
• Plass til en voksen og masse bagasje, eller mindre bagasje og et barn (opp til 6 år eller 25 kg).
• Maksfart: 60 km/t
• Maks motorisert assistanse: 25 km/t
• www.podbike.no

Sykkelkonferanser siden 1991

• Tidlig på 90-tallet ble det etablert et prosjekt med to pilotbyer som sykkelbyer, Tønsberg og Sandnes, i regi av Statens vegvesen og Miljøverndepartementet. Nasjonale sykkelkonferanser ble arrangert i Tønsberg i 1991, Sandnes i 1992, Lillehammer i 1993 og Trondheim i 1995. Syklistenes Landsforening (SLF) var aktiv ved alle disse konferansene.
• Disse konferansene var viktige møteplasser for alle som arbeidet med å legge til rette for sykling. Sentrale samferdselspolitikere og -myndigheter deltok, og på den måten bidro konferansene til at sykkeltrafikken ble løftet fram på nasjonalt nivå.
• I 1998 ble den første og hittil eneste internasjonale sykkelkonferansen arrangert i Norge, Velo Borealis. Den ble holdt i Trondheim og var i regi av Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune, veivesenet og SLF. Den samlet 250 deltakere, i hovedsak fra Europa, men også fra Afrika og Sør-Amerika.
• I 2001 tok SLF initiativ til en nasjonal sykkelkonferanse i Drammen. Konferansen ble arrangert året etter, i tett samarbeid med kommunen, Buskerud fylkeskommune og veivesenet. For første gang var helse og samfunnsøkonomisk nytte av å legge til rette for sykling på dagsordenen, temaer som har stått sentralt i debatten og argumentasjonen siden.
• Siden har Syklistenes Landsforening arrangert nasjonale sykkelkonferanser hvert annet år i samarbeid med veivesenet, Helsedirektoratet og den aktuelle kommune og fylkeskommune i følgende byer: Kristiansand (2004), Stavanger (2006), Kongsberg (2008), Bergen (2010), Trondheim (2012), Oslo (2014) og Tromsø (2016).
• I år arrangerer SLF Den nasjonale sykkelkonferansen 2018 i Sarpsborg sammen med Østfold fylkeskommune og kommunene Sarpsborg og Fredrikstad.

Annonse
Back to top