Skip to Content
Rasmus Leiro hjelper deg med å kjøpe bruktsykkel. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien.
Bruktsykkel for dummies
Løft sykkelen

Løft sykkelen ti centimeter opp fra bakken og slipp den ned på hjulene. En god og velholdt sykkel lager minimalt med lyd, mens en sliten sykkel skrangler i slarkete lagere og slakt kjede.

Ta en prøvetur

Ta en prøvetur, sjekk at gir og bremser fungerer som det skal. Fungerer dempegaffel hvis sykkelen har en slik? Virker hjulene stabile og rette? Kjennes og ser sykkelen bra ut, er den antakelig også det.

Av Rasmus Leiro (tekst og foto)

En bruktsykkel trenger selvfølgelig ikke å være et vrak som knapt ligner en sykkel, og som trenger masse arbeid og deler for å bli bra. Det kan også være den forlatte sykkelen som bare ble syklet på tre turer før studenten flyttet og lot sykkelen stå igjen i boden. Eller en nyoverhalt bysykkel med garanti, til salgs i bruktavdelingen til et sykkelverksted.

Spørsmålet er: Hvordan finner du ut tilstanden på sykkelen?

 

Det meste på en sykkel er synlig og lett tilgjengelig. Er ting rustent, skjevt, knekt og bulket, vil det koste å få det reparert. Du skal være god til å se på en sliten sykkel om den likevel har noe for seg.

Hva skal du se etter teknisk?

Vaiere. Vær obs på rustne og flisete vaiere og sprukne vaierstrømper. Vaier og strømper er ferskvare som går tregt med alderen. Et tregt gir kan bli som nytt med nye vaiere og strømper.

Drivverk: kjede kassett bak, kranktannhjul. Er dette slitt? Skjevt gir, gir bak med synlig skade

Felgbremser: Sjekk at klossene har belegg å slite på, og at de beveger seg fri fra felgen når du slipper bremsen. Ligger den ene klossen på felgen, kan den være ujustert eller ha en knekt fjær i bremsen.

Skivebremser: Snurr hjulet rundt og se at det ikke bremses på grunn av klosser som ligger inntil. Sjekk om mulig (det er trangt) at det fortsatt er belegg på klossene. Klosser som mangler belegg og bremser med metall mot metall, kan bli kostbart.

Hjul: Snurr hjulene rundt og sikt mot felgen og sjekk at det ikke slenger. Et dekk som sitter skjevt, kan lure deg til å tro at hele hjulet er skjevt. Kjenn på eikene og sjekk at de er jevnt stramme og ikke knekt. Se på eikene på innsiden av kassetten. Har kjedet hoppet på innsiden mellom eiker og tannhjul, kan det ha ”tygget” på eikene og svekket dem betraktelig. Sjekk at bremseflaten på felgene ikke har sprekker og virker utslitt av bremsing. En utslitt felg må byttes, og da bytter man hele hjulet. Det kan koste fra 600–700 kroner og oppover for et enkelt forhjul og 800–900 kroner og oppover for et enkelt bakhjul.

Sjekk at dekkene har ok mønster, og at dekksidene ikke har sprekker og er morkne.

 

Dempegaffel. Dempegafler har enten stålfjær eller luftfjær. Luftfjær kommer på litt dyrere sykler og kan tilpasses ideelt til din kroppsvekt. En luftdempegaffel som oppfører seg rart, kan bli helt ny ved å fylle opp luft til riktig trykk. Mange har luftdempegaffel uten å vite det og tenker ikke på å etterfylle luft med tiden eller å utføre service. Dempegafler fra Fox og Rockshox kan få nytt liv med ny olje og pakninger. Andre merker kan være vanskeligere å få utført service på.

Les også: Slik gir du sykkelen en skikkelig vårpuss

Ramme: Sjekk at det ikke er sprekker i rammen og gaffel. Dette vil eventuelt finnes nede ved kranken, rundt setet og oppe der gaffelen går gjennom rammen. Sprekker i lakken kan være tegn på sprekk i rammematerialet. Skader kan også komme av at kjedet kiles mellom kranktannhjul og ramme eller at den er skjev.

For hard vask. Spør selgeren om sykkelen har vært vasket med høytrykkspyler. Har den det er det sannsynlig at lagere i ramme og hjul er vasket rene for smøring og får rust og unormalt kort levetid. Kan oppdages ved romlelyder og lugging i hjullager, kranklager og styrelager. Dette gjelder først og fremst terrengsykler brukt til terrengsykling.

Lykketreff! En gang i mellom kan man komme over en sykkel som nesten ikke har vært brukt og har stått lagret inne. Det er en sykkel fri for slitasjemessige overraskelser og dyre reparasjoner.

 

Kupp blant 26” terrengsykler

Nå skal alle terrengsykler ha 29 tommers hjul. Det betyr at sykler med 26 tommer er veldig utdatert og selges billig.  Sykler med 26 tommer, ser mindre og gammeldagse ut, men kan du leve med det, så kan du få en veldig god sykkel til en veldig rimelig penge. Det store utvalget på konkurransedekk til 26 tommer er på vei bort, men dekk for normal bruk vil være tilgjengelig lenge. Sittestillingen på disse syklene er mer foroverlent enn tilsvarende sykler i dag og kan med fordel få en kortere og høyere styrestem hvis du vil sitte litt mer oppreist.

Er den stjålet?

Sjekk rammenummeret med diverse sykkelregistere om sykkelen er meldt stjålet eller står i et annet navn enn selgerens.

Hvor selges bruktsykler?

På nettsteder som finn.no, salgsforumet på terrengsykkel.no og diverse lokale salgsgrupper på Facebook. Loppemarkeder og bruktbutikker. Garasjesalgdager. Til salgslapper på diverse oppslagstavler og selvfølgelig klargjorte bruktsykler hos sykkelverksteder/butikker.

Les også: De beste rådene ved kjøp av brukt elsykkel

Rasmus Leiro har tidligere jobbet i Syklistenes Landsforening, jobber på sykkelverksted og har gitt ut de to sykkelbøkene, Mekkeboka og Sykkelkjøp. Han er også del av ekspertpanelet til Syklistenes Landsforening.

6 punkter å sjekke på bruktsykkel
Sjekk hjulene

Er hjulet rett eller slenger det fra side til side, finnes det knekte eiker og hvordan er dekket?

Sjekk drivverket

Få kyndig hjelp eller sjekk selv at tannhjul og kjede ikke er utslitt.

Sjekk bremsene

Sjekk at bremsene tar og at det er belegg på klossene.

Sjekk girene

Er det lett å gire til alle posisjoner uten at det skurrer eller kjedet hopper over tannhjul, lover det godt.

Sjekk dempegaffel (hvis sykkelen har det)

Sjekk at gaffelen beveger seg ned og opp som den skal, sjekk at den ikke er slarkete og at det ikke er rust på de blanke rørene.

Sjekk om den er stjålet

Undersøk med godkjente sykkelregistere at den ikke er meldt stjålet.

Annonse
Back to top
Verified by MonsterInsights