Lastesykkelrekord
Belgiske Kevin Labeeuw ønsket å vise at lastesykler både kan sykles langt og fort da han satte en rekord for en times sykling med en Bullitt lastesykkel.
Belgiske Kevin Labeeuw ønsket å vise at lastesykler både kan sykles langt og fort da han satte en rekord for en times sykling med en Bullitt lastesykkel.
– Lastesykler er ikke lenger tunge og uhåndterbare, sa Labeeuw om rekordforsøket.
– De er lette og har blitt allsidige. De er nå teknologisk avanserte sykler som gjerne kan erstatte en bil.
For å bevise dette bestemte Labeeuw seg for å sykle så langt han kunne på én time. Timesrekorden på sykkel er en rekord med lange tradisjoner. For konkurranse-sykler i mer normalt format er det Sir Bradley Wiggins som innehar rekorden på 54,526 km. Denne ble satt på Lee Valley Velodrome i London i juni 2015.
Kevin Labeeuw fikk spesiallaget en Bullitt fra Larry vs Harry i København. På denne byttet han styre og sete av aerodynamiske hensyn og komfort-hensyn. I tillegg ble sykkelen satt opp med fastnav i bakhjulet og aerodynamiske felger. Labeeuw prøvde seg frem til riktig utveksling og endte opp med 52 tenner på krankdrevet og 17 tenner på navet i bakhjulet. Dette gav ham en tråkkfrekvens på cirka 100 tråkk i minuttet i hastigheten han følte han kunne holde i en time.
Labeeuw klarte altså å holde en gjennomsnittsfart på 35,9 kilometer under rekordforsøket.
Da det ikke eksisterte noen regler for timesrekorder for lastesykler før, bestemte Labeeuw i samråd med Hans hos Larry vs Harry å laste sykkelen med en 25 kilo tung stålplate, slik at sykkelen veide 45 kilo totalt under rekordforsøket.
Både Labeeuw og Larry vs Harry håper andre vil prøve å slå rekorden. Alt du trenger er en velodrom, sier de, noe som er lettere sagt enn gjort her i Norge for øyeblikket. Kanskje kan den nye velodromen som skal bygges i Sandnes, innvies med et nytt rekordforsøk her?
Kevin Labeeuw satte sin rekord i juni i fjor. Med dagens oppblomstring av lastesykler er det kanskje på høy tid at noen tar utfordringen og prøver å slå den?