Skip to Content
Én av 274 som har motivert før startskuddet går

Møt sykkelambassadøren

Hilde Buflod deltok i den tradisjonsrike Sykle til jobben-kampanjen for første gang i fjor — i år er hun blant 274 ambassadører som har vært aktive med å motivere andre til å delta i det som er Norges største og eldste aktivitetskampanje. Onsdag går startskuddet.

I forkant av kampanjestart av årets Sykle til jobben-aksjon har Hilde Buflod lagt ut informasjon om kampanjen og oppfordret andre til å delta i dette helsebringende tiltaket. – Jeg synes det er gøy å være med på konkurranser for da presser jeg meg selv litt mere. Da har jeg færre unnskyldninger for å sluntre unna.
Sykle til jobben — Norges største og eldste aktivitetskampanje

• Sykle til jobben-aksjonen er Norges største og eldste aktivitetskampanje. I år begynner aksjonen 24. april og varer frem til 21. juni.

• I kampanjen får man poeng for å registrere både aktiv reisevei og annen aktivitet, og er slik med i konkurransen og trekningen av premier.

• Dette er 46. gangen aksjonen arrangeres. I fjor var det over 42.000 påmeldte deltakere. De tilbakela i alt 10,7 millioner kilometer.

• Norges Bedriftsidrettsforbund arrangerer aksjonen og samarbeider med en rekke selskaper og organisasjoner, deriblant Syklistenes Landsforening (SLF). SLF var sentral i oppstarten av kampanjen, i 1973.

Da Sykle til Jobben etterlyste folk som hadde lyst til å være sykkelambassadører, kom det inn over 500 søknader. Vel halvparten, 274, er blitt plukket ut til å motivere flere til å bli med i aktivitetskampanjen, blant dem Hilde Buflod.

– Jeg hadde lyst til å bli ambassadør for å motivere andre og for å presse meg selv litt mer. Jeg vet at mange, inkludert meg selv, har for mye sittestillende arbeid, og da er det viktig å bevege seg. Hvis man deltar i en uhøytidelig konkurranse, enten man konkurrerer med seg selv eller andre, er det kanskje lettere å motivere seg selv og krysse dørstokkmila, sier tobarnsmoren fra Sarpsborg.

Mer enn transport

Buflod bor tre kilometer fra arbeidsplassen, Sykehuset Østfold, hvor hun jobber som konsulent på dokumentasjonssenteret. Det tar cirka like lang tid å sykle til jobben som å kjøre, men ved å sykle får hun mer ut av reisetiden.

Bevegelse og frisk luft gir meg energi

 

– Det beste er at jeg får en super start på dagen ved å bevege meg, da jeg vet det blir mye sitting under resten av dagen. Og så får jeg en luftetur hjem igjen før familiepliktene kaller. Bevegelse og frisk luft gir meg energi, forklarer 42-åringen.

Gratis deltakelse

Med en aktivitetskampanje som Sykle til jobben blir det også ekstra morsomt å reise til arbeidet for egen motor. Og i Sarpsborg – som i en del andre steder i landet – er det gratis å være med, fordi kommunen dekker deltakelsen for sine innbyggere.

– Ved at jeg deltar i kampanjen, motiverer jeg meg selv til å velge sykkel eller beina fremfor bil, siden jeg vet at jeg kan samle poeng ved å sykle, løpe eller gå. Jeg har alltid vært aktiv på treningsfronten, så jeg hadde trent regelmessig selv om jeg ikke hadde deltatt, men jeg synes det er gøy å være med på konkurranser for da presser jeg meg selv litt mere. Da har jeg færre unnskyldninger for å sluntre unna, forteller hun.

Klar for å motivere

Buflod syns det beste med konseptet «sykkelambassadør» er at hun får være med på å påvirke og motivere andre.

– Det er lettere å overbevise andre og komme med argumenter for å trene og bevege seg når man har noe å fokusere på. Målet mitt er å motivere andre til å komme i aktivitet, forklarer Buflod.

Hun ser frem til å få med seg så mange som mulig.

– Vi får se hvilken taktikk jeg skal bruke …!

Annonse
Annonse
Annonse
Back to top