Nå kommer den nye sykkelruta på Frogner
Neste uke legges den røde asfalten til de lenge planlagte sykkelfeltene i Elisenbergveien, Eilert Sundts gate og Professor Dahls gate.
Neste uke legges den røde asfalten til de lenge planlagte sykkelfeltene i Elisenbergveien, Eilert Sundts gate og Professor Dahls gate.
Sykkelfeltene skulle egentlig stå klare i fjor høst, men ble utsatt i ett år – blant annet på bakgrunn av bydelens ønske om at tiltakene ble gjennomført samtidig med beboerparkering.
– Frogner er blant bydelene i Oslo med høyest sykkelandel, på tross av at den også er blant bydelene som er dårligst tilrettelagt for sykling. Derfor er det mange som i dag sykler på fortauet. Med nye sykkeltraseer blir det mulig for enda flere å bevege seg i byen på sykkel, samtidig som fotgjengere i større grad får fortauene for seg selv, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg.
De nye sykkelfeltene bidrar til å binde Frogner sammen med resten av sykkelveinettet i byen
En klimaundersøkelse som Oslo kommune gjennomførte tidligere i år, viser at et klart flertall av innbyggerne er enige i at framkommeligheten for syklende og gående bør prioriteres fremfor biler. Selv blant gruppen over 45 år er halvparten enige og kun en fjerdedel uenige. Ifølge en holdningsundersøkelse fra 2013 støtter 19 av 20 Oslo-borgere satsingen på sykkel. Dette inkluderer også personer som ikke sykler selv.
– Ambisjonene er å skape en by som det er trygt for alle å sykle i. De nye sykkelfeltene bidrar til å binde Frogner sammen med resten av sykkelveinettet i byen. Det vet jeg veldig mange setter pris på. Allerede ser vi mange småbarnsforeldre som tar de minste med på lastesykkel, eldre skaffer seg elsykler og trehjulssykler, og det er også stor interesse for varelevering med sykkel, sier Berg.
Andre gater som har fått sykkelfelt, har opplevd en kraftig vekst i sykkeltrafikken det siste året; i Markveien har veksten vært dobbelt så høy som i kontrollgatene i perioden etter at sykkelfeltet kom på plass, og i Møllergata har sykkeltrafikken steget med 25 prosent på ett år.
I forbindelse med de nye sykkelfeltene kommer det også en del andre tiltak for å bedre trafikksikkerheten. Noe av det viktigste er å senke hastigheten på trafikken. Derfor kommer det mange nye fartshumper, et nytt opphøyd gangfelt og en innsnevring av det store, uoversiktlige kryssområdet mellom Eilert Sundts gate og Professor Dahls gate.
Arbeidet med å legge den røde asfalten starter i neste uke. Skilting og oppmerking av sykkelfeltene gjøres samtidig som beboerparkering innføres den 20. november. Sykkelfeltene på Frogner er blant de siste sykkelfeltene som kommer i år, og vinteren gjør det vanskelig å asfaltere samt merke opp.
Henrik Ibsens er også blant de siste gatene som får sykkelfelt klare til bruk i år. Den samlede mengden med nye sykkelveier i byen for 2017 blir da omkring ti kilometer.
Beboerparkeringssonen omfatter hele bydel Frogner, unntatt Bygdøy, og innføres 20. november. Denne vil bedre tilgangen på tilgjengelig gateparkering for bydelens beboere.
Følgende tiltak gjøres på Frogner i november:
Les mer: Nettside sykkeltiltak