Oslos første sykkelhotell åpnet
I det som tidligere var et tomt og ubrukt rom på Oslo S ligger nå Oslos første sykkelhotell. Sykkelgarasjen er godt plassert for å huse syklene til pendlere og andre som skal til sentrum med sykkel.
I det som tidligere var et tomt og ubrukt rom på Oslo S ligger nå Oslos første sykkelhotell. Sykkelgarasjen er godt plassert for å huse syklene til pendlere og andre som skal til sentrum med sykkel.
– Vi fikk dette lokalet av Bane Nor, det var egentlig en tom kulvert og det var fuktig og rått her inne, sier Rune Gjøs, leder i Sykkelprosjektet i Oslo.
– Sykkelhotellet er eid og driftet av Oslo kommune og Bane Nor er med som byggherre. Hele sykkelhotellet har kostet 9 millioner kroner å bygge og har nå plass til 160 vanlige sykler og fem lastesykler, sier Gjøs.
– Vi har også utviklet vår egen app for å få tilgang til hotellet. Det koster 50 kroner for en måneds tilgang. Dette har vi gjort for at vi skal ha enda større kontroll på hvem som kommer inn her. Ved at man må registrere seg med et kontonummer i tillegg til en e-post får vi bedre kontroll og bedre sikkerhet.
Les også: Oslos første sykkelhotell
Slik blir Oslos nye sykkelhotell
Sykkelhotellet er ubemannet, men har kameraovervåking og kontakt med vakttjenesten på Oslo S. Det skal være lyst og trivelig der inne, og hele rommet er oppvarmet slik at syklene får tint og tørket nå på vinteren.
Ved innsykling i sykkelhotellet, som ligger under Taxi-sløyfa foran flytogterminalen på Oslo S, passerer man en skjerm med forestående tog-avganger. Det er en enkel mekkestasjon med verktøy tilgjengelig, samt en stor pumpe.
Sykkelhotellet er gjennomgående og du kommer ut i parkeringshuset nord-øst for Hotell Opera.
Dette er det første sykkelhotellet i Oslo. Flere kommer snart, sier Rune Gjøs. Både på Grorud og Ryen kommer det sykkelhotell i 2018, men Sykkelprosjektet ønsker seg flere tilsvarende hotell på andre sentrale steder i Oslo. Vårt mål er å etablere minst ett sykkelhotell i året
– Vi har konkrete planer på Nasjonalteatret, men ønsker oss også hoteller på flere i steder i byen, som Akershuskaia for pendlere fra Nesoddbåten, og på Skøyen, sier Gjøs i Sykkelprosjektet i Oslo kommune.
– Utfordringen er å finne egnede rom som ligger tett nok på ferjekai og stasjoner slik at de blir oppfattet som praktiske nok for brukerne.
Rune Gjøs og Oslo kommune håper det første sykkelhotellet i Oslo kan tiltrekke seg togpendlere i begge retninger. Både de som tar tog fra Oslo S til jobb, og de som kommer inn til Oslo med tog før de sykler videre til arbeidsplasser i sentrum.