Oslo kommune legger til rette for grønne jobbreiser
Innen 2023 vil Oslo kommune halvere klimautslippene på kommunale jobbreiser, og innen 2030 skal de være helt utslippsfrie.
Innen 2023 vil Oslo kommune halvere klimautslippene på kommunale jobbreiser, og innen 2030 skal de være helt utslippsfrie.
– Når du spiser så mye sjokolade som vi gjør, må du også ha ekstra motivasjon for å få det av.
Flere bedrifter har skjønt hvor viktig det er med gode fasiliteter hvis de skal få ansatte til å sykle. I dag er 29 norske bedrifter sertifisert som sykkelvennlige arbeidsplasser. Flere bedrifter bør ha et mål om å bli sertifisert.
TV 2 hjelper deg: En sykkel er klar favoritt hos de som sykler mye terreng, mens en annen den beste all-round-sykkelen. Vi har testet juniorsykler for de mellom 8 til 12 år.
Det er et stort tilbud av rimelige sykler for barn mellom 8 og 12 år. – Legger du i 1000–2000 kroner ekstra, får du en sykkel med til dels mye bedre funksjon, som ofte gir en bedre sykkelopplevelse, sier Øyvind Wold i Syklistenes Landsforening.
Her får de ansatte betalt for hver kilometer de sykler til og fra jobb. Stadig flere arbeidsplasser forsøker nå å bli godkjent som «sykkelvennlig».
Byrådet i Oslo avventer og vil inntil videre ikke innføre lokalt forbud mot elsykler på stier.
Byrådet i Oslo snur og vil inntil videre ikke innføre lokalt forbud mot elsykler på stier.
Finnøy kommune jobber med ny kommuneplan for neste tiårsperiode. SLF ønsker mer fokus på lokale sykkelreiser og endring av reisevaner som følge av ønsket tunnelutbygging.
Utbyggingsområde i trekanten mellom fv 44, Jærveien og Leiteveien i Sandnes legger opp til stor trafikkvekst helt i utkanten av byområdet og vanskeligere forhold for gående og syklende som resultat. Sandnes kommune har vedtatt å følge sykkelstrategi for Nord-Jæren, men utbygger følger ikke opp, og planen virker mot nullvekstmålet. SLF ber Sandnes kommune ta grep om planen for å sikre riktig regional utvikling.