Juryen tar bølgen for «Sykkelbølgen» Slik blir de nye sykkelhotellene
Enkelt, vakkert og kan lett tilpasses forskjellige situasjoner. Slik roser juryen vinneren av arkitektkonkurransen «Sykkelhotellene kommer!». Målet med «Sykkelbølgen» er å skape en sykkelparkering som føles trygg, og som inspirerer til økt bruk av sykkel.
Trespiler og en bølgende form vil etter hvert prege Ryen T-banestasjon og Grorud T-banestasjon i Oslo samt Kolsås T-banestasjon i Bærum. Reisende til og fra disse knutepunktene er de som først vil få se de ferdige resultatene av konkurransen.
Arkitektstudentene i R+F+S Arkitekter i Trondheim, som står bak vinnerbidraget, høstet solid applaus da navnet på vinnerbidraget ble offentliggjort i ettermiddag. Det skjedde under FutureBuilt-konferansen som pågår i Bærum Kulturhus i Sandvika.
– Gjør det mer attraktivt å sykle
– Vinnerbidraget er enkelt, rasjonelt og ikke minst vakkert, sa Oslo-ordfører Marianne Borgen, som sammen med Morten Skauge, leder av hovedutvalg miljø, idrett og kultur i Bærum kommune, sto for premieutdelingen. Førstepremien de overrakte, er på en halv million kroner.
Per Kristian Solem fra R+F+S Arkitekter synes det er bra at kommunene nå satser på sykkelhotell.
– Mange har dyre sykler som de er redde for at skal bli stjålet, og nå som elsykkelen blir stadig mer populær, er det enda viktigere at kommunene tilbyr trygge parkeringsmuligheter under tak. Det bidrar til å gjøre det mer attraktivt å sykle, og kanskje kan det også få flere opp på sykkelsetet, sier Solem.
Han deler prisen med Jørgen Tellefsen Relling, Vegard Dolare Forbergskog og Kanutte Torsteinsdottir Næss.
Trygg parkering betyr mye
Målet til de fire har vært å skape en sykkelparkering som «er transparent, følges trygg, inspirerer til økt bruk av sykkel og som kan fungere på flere steder».
«Prosjektet er enkelt, vakkert og kan lett tilpasses forskjellige situasjoner», roser juryen, som har vært ledet av sivilarkitekt Stein Stoknes i FutureBuilt.
Jurymedlemmene har sett etter egenskaper som bidrar positivt til byrommene og spesielt til sykkelhotellene skal plasseres i. Og: «For at sykkelhotellene skal bli en suksess og på sikt kunne bidra til økt sykling, må de både oppfattes som attraktive, lette å lese og være enkle i bruk.»
Utgangspunktet har vært behovet for sykkelparkering av høy kvalitet. Så mange som 42 prosent oppgir at de begrenser syklingen i Oslo på grunn av fare for tyveri.
Felles erklæring
I tillegg til førstepremien vanker det blant annet to tredjepremier, hver på 200.000 kroner:
• «Bike-inn» bygd opp av bygningsmoduler, levert av Gottlieb Paludan Atchitects i København
• «Sykkel-lykke», med havre på taket, levert av Oslo-baserte MMW arkitekter AS, Bjørbekk & Lindheim samt Grid.
Konkurransen er et ledd i oppfølgingen av kommunenes sykkelstrategier og av en felles politisk viljeserklæring om sykkeltiltak fram til 2020 signert av FutureBuilt-kommunene Oslo, Bærum, Asker og Drammen.