Skip to Content
Innendørs sykkelparkering sentralt i Ishavsbyen

Sykkelhus i Tromsø

Inne i fjellet bak biblioteket i Tromsø er det nå tørr og varm plass til 60 sykler. Et kjærkomment tilskudd til helårssyklistene i ishavsbyen. Kanskje kan det også få noen nye til å ta sykkelen fatt, også på vinterstid?

  • Artikkel | Familie og hverdag | Trafikk og politikk
Øyvind Aas
To etasjer med sykler tørt og varmt
Sykkelstativ i to etasjer inne i sykkelhuset i fjellet i Tromsø. Foto: Eirik Linaker Berglund

100 nøkler skal deles ut til dem som ønsker å benytte seg av sykkelhuset. Nøklene deles ut etter først til mølla-prinsippet.

For mange er trygg parkering innendørs en av de aller viktigste faktorene for å bruke sykkelen mer i hverdagen. Kanskje spesielt gjelder dette dem med fine og dyre sykler, og elsykler spesielt. Elsykler har ekstra fordeler av å stå innendørs da batterikapasiteten ikke reduseres like mye som ved parkering ute i kulde, i tillegg slipper elsyklistene å bære med seg det tunge batteriet når de forlater sykkelen.

Universitetsbyen Tromsø satser offensivt på å opprette flere nye innendørs parkeringsplasser for sykler, både i tilknytning til universitetet, men også i sentrum.

Sykkelplanlegger og arkitekt i Tromsø kommune, Sjur Melsås er nå på utkikk etter flere steder å lage sykkelhus.

– Vi ser på plassering av flere slike sykkelhus spredt utover sentrum. Stortorget og Strandtorget er naturlige steder å se nærmere på, men ingen beslutninger er tatt foreløpig, sier Melsås.

Melsås er selv en ivrig syklist, og elsyklist som både kan påtreffes med lastesykkel i Tromsø sentrum og på terrengsykkel på Kvaløya og andre steder rundt Tromsø. Hans trehjuling skal komme fint inn døra på det nye sykkelhuset.

– Ja, døren er 130 centimeter og holdes automatisk åpen, så det er plass til å manøvrere gjennom alle slags lastesykler. Det kommer dedikerte stativer for lastesykler om ikke lenge, sier han.

Det nye sykkelhuset er en forsøksordning gjennom vinteren for å se hvilke andre tiltak som bør gjøres forklarer Melsås. Selve huset har ikke kostet rare summene ennå.

Lokalet ligger rett bak et av byen viktigste signalbygg, Tromsø bibliotek, og rett ved siden, i samme kvartal, ligger rådhuset

 

– Enn så lenge bare prisen for stativene og den automatiske døren med adgangssystem, sum total cirka 200 000 kroner. Etter hvert som det blir mer innendørs sykkelparkering i Tromsø ønsker vi å løse adgang via en app-løsning eller tilsvarende, men enn så lenge bruker vi samme adgangssystem som rådhuset. Det funker bra, vi har ganske lang erfaring med det, og det er kostnadseffektivt frem til vi bygger mer innendørs parkering.

– Hvordan fant dere lokalet? Hva ligger i nærheten av huset, annet enn biblioteket?

– Dette er et rom i fjellanlegget – et parkeringsanlegg i fjellet bak sentrum, drevet av Tromsø parkering. Deler av rommet var tidligere et utstillingslokale for en lokal interiørbutikk, og ligger veldig eksponert og fint til, med mye trafikk hele døgnet. At lokalet i tillegg krevde lite tiltak for å omvandles til sykkelparkering var også en sterk faktor. Lokalet ligger rett bak et av byen viktigste signalbygg, Tromsø bibliotek, og rett ved siden, i samme kvartal, ligger rådhuset. Det er sentrums største arbeidsplass, og dermed er dette en strategisk plassering. Femti meter nedenfor ligger gågaten. Dog er disse femti meterne langt nok unna gågata til at vi ser på mulighetene for å få bygget to sykkelhus til i enda nærere forbindelse, utdyper Melsås videre.

– Hvilke andre fasiliteter enn tak og sykkelstativer finnes der?

– Enn så lenge ingen. Men det er store muligheter. Det er et toalettavlukke som i dag er stengt av, det er også et rom til på 20m2, som kan brukes til ytterligere parkeringsstativer, låsbare skap til hjelmer, batterier og annet, sykkelvask og/eller mye mer. Vi ser an vinteren, så besluttes og bygges løsningene til sommeren, så har vi et ferdig produkt til neste høst, som kan brukes som mal videre, oppsummerer sykkel-arkitekten.

Tromsøs sykkelhus føyer seg inn i rekken av innendørs sykkelparkeringer som har dukket opp på togstasjoner og andre viktige knutepunkter de siste årene.

Fra Bergen i vest til Arendal i sør har det åpnet sykkelhoteller og parkeringshus. BaneNor har alene åpnet et drøyt dusin sykkelhotell de siste årene, og flere er på gang.

I Fredrikstad drifter Kirkens Bymisjon en sykkelparkering med eget omkledningsrom. Det har aldri vært så mange muligheter til å finne trygg parkering for sykkelen som nå, men heldigvis er vi bare ved starten av en positiv utvikling mot trygg og varm sykkelparkering på de fleste steder der syklister ferdes.

Sjur Melsås er sykkelplanlegger og arkitekt i Tromsø kommune. Han håper at sykkelhuset i fjellet bak biblioteket kun er en begynnelse på en utvikling mot flere sentrale sykkelhus i Ishavsbyen.
Gjør døren bred. Sykkelhuset i Tromsø har en dør som er bred nok til lastesykler og som holder seg åpen mens du triller inn. Smart.
Annonse
Back to top