«Som talerør for norske syklister har Syklistenes Landsforening mange ganger etterlyst tydelige politiske visjoner og ikke minst handlekraft på sykkelens vegne. Dette har vært mangelvare. Til nå. Årets sykkelpris går til en person som har forandret mange syklisters kår.
Vedkommende har hatt et hovedansvar for en etterlengtet sykkelsatsing, som innebærer bygging av mange kilometer med ny sykkelinfrastruktur hvert år, for en ny standard for sykkeltilrettelegging, for bedre vedlikehold – året rundt, også om vinteren
Ja, vi kan ønske oss mer separat sykkelinfrastruktur – slik at det oppleves trygt og attraktivt for flere unge og eldre å sykle i byen. Men det kommer, tror vi. Dette er en god start.
Sykkelprisvinneren har sammen med sitt byråd satt hverdagssykling på kartet i Norge – og norsk sykkelsatsing på kartet internasjonalt. Byen som hun arbeider i og for – og som skifter til mer sykkelvennlig ham hver eneste dag – vant i fjor Den danske sykkelambassades pris «Leadership award for cycling promotion». Det var første gang en by, og ikke en person, vant denne prisen.
La oss høre noe av begrunnelsen: «Their ambitious goals, plans for a car-free city center and significant investments in cycling infrastructure in the coming years shows that this city is serious about cycling.» Og det er nettopp dette som langt på vei har manglet i Norge – at noen har vært «serious about cycling». Det har ofte vært stor avstand mellom retorikk og handling. Hos vår sykkelprisevinner har denne avstanden vært liten.
Det er blitt sagt at man ved prisutdelinger bør vurdere det offer som kandidatene har gitt for saken. Og vi trenger ikke å dykke langt ned i kommentarfeltene, leserbrevene og så videre for å oppdage at årets vinner har betalt en høy personlig pris for sitt engasjement. Hun har måtte utstå urimelige, usaklige og til tider usmakelige angrep, ofte på grunn av sitt sykkelengasjement.
Men hun har holdt stand. Det vitner om integritet og styrke, og det kan være passende å sitere Michelle Obama: «When they go low, we go high».
Meningsmålingene viser at hun har støtte, Oslo-borgere ønsker sykkeltilretteleggingen velkommen, de sier ja til bilrestriktive tiltak, og de ønsker en mer åpen, sunn, attraktiv, tilgjengelig og tryggere by for alle. Og det er hun med på å gi dem ved å legge til rette for sykling.»