Skip to Content
Byråd Lan Marie Nguyen (t.h.) og hennes rådgiver Andrine Gran delte ut lykter og verdikuponger i Torggata. Her er de i prat med Bjørn Andersen. Oslo kommune og politiet gjennomfører en ukeslang aksjon for økt lysbruk blant syklister. Foto: Øyvind Aas
Informasjon om bruk av lys blant syklister 

• Om lag 1 av 3 norske syklister sykler uten lys, ifølge en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) fra 2016. Oslo kommunes egne tellinger fra Torggata (høst 2016) viser at andelen syklister med lovlig lys ligger på 78 prosent om morgenen og 54 prosent om kvelden.

• TØI estimerer at antall skadde og drepte syklister kan reduseres med 10 prosent dersom alle sykler med lys (9 prosent reduksjon i dagslys og 14 prosent reduksjon i mørke).

• Rapporten viser også at kunnskapen blant nordmenn om kravene om lovpålagt lys er mangelfulle. Dette er nok noe av årsaken til at relativt mange sykler uten lys, mener Oslo kommune.

Av Øyvind Aas og Roar Løkken

Aksjonsstarten var lagt til krysset mellom Torggata og Hausmannsgate. Øvrige aksjoner holdes på ettermiddagene ulike steder i byen.

Liv Jorun Andenes er kommunikasjonsansvarlig i Oslo kommunes Sykkelprosjekt. Hun var fornøyd med åpningen av aksjonen.

– Oppmøtet her i dag har vært over all forventning, egentlig. Det er jo en av de mest trafikkerte strekningene i byen for syklister. Og jeg tror en del har blitt litt sånn, ooh, politiet, men så får de jo lykt, bolle og verdikupong, ikke bot. Folk blir veldig glad, da, sier hun idet dagslyset har overtatt såpass at det ikke lenger er påkrevd med lys.

Deler ut 1500 lykter

– Vi håper at dette skal gi flere vintersyklister, men det blir veldig spennende å se. Tidligere har vi delt ut piggdekk. I fjor ga vi 100 syklister piggdekk og montering på tilsvarende aksjon.  Det har vist seg ekstremt effektivt til å få folk til å sykle om vinteren.

– I år ønsker vi å nå ut til flere. Det er litt mindre gullkantet med lykt og verdikupong, men vi deler ut 1500 verdikuponger og lys og håper at volumet kan gi oss like mange flere syklister som piggdekk-kampanjen i fjor.

– Ingen sure miner

Også byråden for miljø og samferdsel hadde tatt turen til det trafikkerte veikrysset nederst på Grünerløkka denne morgenen. Lan Marie Nguyen Berg var fornøyd med tilstrømmingen av syklister.

– Her er det i hvert fall ingen sure miner. De blir jo glade når de ikke får bot og får lykt og bolle i stedet.

Støtte til vedlikehold

Politiet og Oslo kommune har hver sin oppgave under aksjonsuka:

  • Politiet stanser syklister uten lys. De informerer om regelverket, men deler ikke ut forelegg. Det gjør de derimot senere i høst, og da koster det 1150 kr hvis du blir tatt i høstmørket uten lys på sykkelen. Denne bøtesatsen er for øvrig ny – den var på 909 kroner inntil årsskiftet. (Summen er den samme hvis en for eksempel å bli tatt for å sykle på rødt lys og å sykle på motorvei.)
  • Kommunen deler ut og monterer gratis sykkellykter til syklister som stanses av politiet. Lyktene som deles ut, er av typen «magnetlykt». Dette er en dansk type lykt som har fått mye av æren for at de danske syklistene har blitt mye flinkere til å bruke lys. Denne lykten eliminerer mange av problemene ved lykter, som flatt batteri, at de kan være enkle å stjele, og at man glemmer å ta dem med seg.

Kommunen har også et vintersykkel-samarbeid med 15 sykkelbutikker i byen og deler derfor også ut verdikuponger på 200 kroner til alle forbipasserende syklister. Kupongene kan brukes til å sette sykkelen i stand for vinteren, for eksempel kjøp av piggdekk, sykkelservice og lignende).

Budskap fra kommunen er: Ikke sett sykkelen i boden, sett den i stand for vinteren!

Les også om Synlig syklist – Syklistenes Landsforenings årlige nasjonale høstaksjon, hvor viktigheten av lys og refleks på sykkelen står sentralt.

Krav til lys og refleks på en sykkel

I forskrift om krav til sykkel § 5 kommer det fram hva som er påbudt av lys og refleks på en sykkel:

• Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.

• Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.

• Lyktene skal være festet til sykkelen.

• Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys, skal blinke med minst 120 blink per minutt.

Finn Erik Grønli, leder for trafikk- og sjøtjeneste i Politiet i Oslo var med på å dele ut lykter til forbipasserende syklister. Foto: Øyvind Aas
Liv Jorun Andenes i Sykkelprosjektet i Oslo kommune kunne glede mange syklister med verdikupong, lykt og kanelbolle på morrakvisten. Foto: Øyvind Aas
Lan Marie Nguyen berg og rådgiver Andrine Gran ble fornøyde av å se alle syklistene som strømmet på nedover mot Oslo sentrum i morgentimene. Foto: Øyvind Aas
Annonse
Back to top
Verified by MonsterInsights