SLF: Friske øyne må se på vikepliktsreglene — Tilfeldighetene avgjør hvem som viker
Kravet om endring av vikepliktsregler for syklende er blitt aktualisert de siste dagene. Kun fire av ti syklister som sykler jevnlig i trafikken, synes det er lett å forstå vikepliktsreglene. — Dette understreker nok en gang behovet for en gjennomgang av vikepliktsregelverket for syklister, sier Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.
Lovverket må endres slik at bilister får vikeplikt for syklister på gang- og sykkelvei, mener professor Olav Røise ved Nasjonalt Traumeregister. Han viser til en rapport fra Helsedirektoratet som underbygger at risikoen for å bli skadd i trafikken er mye større for syklister enn for andre i trafikken.
En undersøkelse som ble gjennomført av Respons Analyse på vegne av Statens vegvesen i juli i 2016, viser blant annet at kun 38 prosent krysset av for at de synes det er lett å forstå vikepliktsreglene. De som svarte, var personer over 18 år som sykler jevnlig i trafikken.
– Dette er svar fra de voksne, øvede syklistene som allerede sykler i trafikken – hva da med de nye gruppene som vi ønsker skal begynne å sykle? kommenterer Morgan Andersson.
Ulikt ferdighetsnivå
Han påpeker at mye ansvar ligger på en bredt sammensatt gruppe som syklister.
– Alle skal kunne sykle trygt og sikkert. Slik det er nå, blir mye ansvar lagt på syklistene – en uensartet gruppe bestående av barn, voksne og eldre, med ulikt ferdighetsnivå, ulik trafikkforståelse og varierende grad av trafikkopplæring.
Staten vegvesen har tidligere gitt ut rapporten «Temaanalyse av sykkelulykker – 71 dødsulykker i vegtrafikken 2005-2012». Rapporten dokumenterer at i halvparten av de 71 dødsulykkene ble ikke vikeplikten overholdt hos en av partene. 14 prosent av dødsulykkene skjedde der kryss eller avkjørsel krysset gang- og sykkelvei.
– Tilfeldighetene avgjør ofte hvem som viker i trafikken, noe vi som organisasjon også har observert mange ganger. Disse tilfeldighetene skyldes ikke minst at mange syns det er vanskelig å forstå vikepliktsreglene og understreker behovet for en gjennomgang av regelverket, kommenterer Andersson.
I rapporten står det: «Trafikantene har svært mangelfull kunnskap om vikepliktsreglene i kryss mellom gang- og sykkelveg og kjøreveg og trafikantenes adferd er generelt i strid med regelverket. […] Vikeregelverket bør enten endres eller konsekvent tydeliggjøres gjennom nye former for skilt og oppmerking.»
– På tide med en ny gjennomgang
Andersson spør: – Hvorfor har ikke veimyndighetene fulgt opp anbefalingen fra sin egen rapport? Konsekvensen av et uklart regelverk er alvorlig, og vikepliktsregelverket for syklister er mer enn modent for en ny gjennomgang.
En rapport fra SINTEF i 2006, «Utredning om problemstillinger knyttet til vikepliktsreglene for syklister», viste allerede da at det er en urovekkende mangel på kunnskap om vikepliktsregler, både blant trafikanter og i fagmiljøer. SINTEF foreslo i sin rapport blant annet at kjørende gis vikeplikt for syklister som kommer fra gang- og sykkelvei.
Rapporten slo også fast at «hvem som viker av syklist og bilist, ofte avgjøres med stilltiende forhandlinger heller enn kunnskapen fra regelverket om hvem som skal vike».
Hvorfor har ikke veimyndighetene fulgt opp anbefalingen fra sin egen rapport?
I høringsrunden etter SINTEFs rapport fulgte Transportøkonomisk Institutt (TØI) opp med et forslag om at bilister skal ha vikeplikt for syklister også når de kommer fra fortau eller sykkelvei ut på et gangfelt. Politidirektoratet ønsket imidlertid ikke endringer på det tidspunktet, i 2006.
En ting var det imidlertid enighet om: Vikepliktsreglene for syklister er uklare. Dette står i kontrast til at trafikkregler må være enkle å forstå og tydelig formidlet overfor brukerne, da denne forståelsen kan bety forskjell på liv og død.
Krav til handling
Syklistenes Landsforening har tidligere år fremmet konkrete forslag om endring av vikepliktsregelen overfor samferdselsminister og veimyndighet, og utviklet så sent som i fjor saksgrunnlaget for et representantforslag.
– Vi er på overtid, sier Andersson: – Vikepliktsreglene må gjennomgås, og denne utredningen må være av en annen karakter enn ved tidligere gjennomganger av samme regelverk, der det ikke har vært bred involvering fra blant annet brukergrupper.
SLF har derfor i løpet av det siste halvåret foreslått for stortingspartiene, enkeltpolitikere og myndigheter at friske øyne ser på saken:
Vikepliktsregelverket for syklister bør gjennomgås og vurderes av en bredt sammensatt, uavhengig gruppe, bestående av brukergrupper, jurister, planleggere m.fl.
Det er en sammensatt oppgave å endre trafikkreglene. Det er utfordrende med tanke på mulige uønskede konsekvenser, kommunikasjon til trafikantene, lovmessige avklaringer, trafikale effekter, følger for veiutformingen og mye annet.
– Men disse forholdene må under lupen uansett, hvis vi skal ta dagens situasjon på alvor. Det er nettopp i skjæringspunktet mellom disse – for mange trafikanter – uavklarte forholdene at ulykkene skjer, framhever Morgan Andersson.
Les også:
Hør nyhetsinnslag på NRK: