Skip to Content

De fire syklene som er valgt, er en Diamant landeveisracer fra Gresvig i 1933, en Ideal varesykkel fra Hans Eriksen i 1936, en DBS Kombi Butterfly fra Jonas Øglænd i 1972 og DBS Apache fra Jonas Øglænd i 1975. Frimerkene kan kjøpes fra og med i morgen, fredag 23. august.

– Sykler har hatt stor betydning for mange generasjoner nordmenn helt siden de første sykkelfabrikkene ble etablert på slutten av 1890-tallet. Det er derfor naturlig at vi i Posten nå trår til med å vise fram fire legendariske modeller på frimerker, sier Halvor Fasting, som er frimerkedirektør i Posten.

Fra Kristiansand til Andøy

Det ble gitt ut frimerker til sykkel-VM i Oslo i 1993 og i Bergen i 2017, men dette er første gangen syklene selv er hovedmotiv på norske merker.

Den ikoniske Apache-sykkelen, som var mange gutter og noen jenters drøm på 1970-tallet

 

Opp gjennom tidene har det vært mellom 200 og 300 norske sykkelprodusenter, fra Kristiansand i sør til Andøy i nord. Den største og viktigste fabrikken ble etter hvert Jonas Øglænd i Sandnes, som leverte sykler til forhandlere med det merket de måtte ønske.

Da siste sykkel forlot samlebåndet der i 2000, hadde fabrikken produsert mer enn ti millioner rammer siden starten i 2006.

Ikoniske Apache

– Blant syklene som kom derfra, var den ikoniske Apache-sykkelen, som var mange gutter og noen jenters drøm på 1970-tallet. Den er en av fire motiver på de nye frimerkene, sier Fasting.

Alle frimerkene har verdi Innland, som betyr at de kan brukes på vanlige brev under 20 gram i Norge.

Annonse
Annonse
Annonse
Back to top