Skip to Content
Fram til utgangen av mars i år skal Urban Infrastructure Partner sammen med Hertz Bilpool og Aspelin Ramm teste ut utleie av lastesykler.

«Alle kjenner til de gangene man skal ‘plukke med noen ekstra ting på butikken’, frakte den planten som ikke stikker ‘når du først er i gang’, eller skal til miljøstasjonen med den greia som ‘umulig kan veie så mye’. Det her Oslo Lastesykkel kommer inn i bildet. En elsykkel med lasterom foran – perfekt når du trenger å frakte litt mer, litt lenger uten fire hjul og drivstoff.»

Slik reklamerer selskapet som står bak den nye tjenesten, Urban Infrastructure Partner AS, som også er operatøren som eier og driver bysykkeltjenesten i Oslo. Satsingen på et pilotprosjekt med oppstart i dag.

I tre måneder

Fram til utgangen av mars i år skal Urban Infrastructure Partner sammen med Hertz Bilpool og Aspelin Ramm teste ut utleie av lastesykler. Det skjer på Vulkan, rett ved Mathallen.

Lastesykler koster en del, og dette tilbudet vil gjøre sykkelen tilgjengelig for flere

 

– Tjenesten vil i første omgang være A til A, altså at man låser ut og leverer sykkel på samme sted, opplyser Nanna Reiss, market manager i Urban Infrastructure Partner.

Kjapt og enkelt

Tanken er å skape en elektrisk, kjapp og enkel måte å komme seg rundt på i Oslo. «Vi tror den vil supplere de litt lenger turene når du trenger å frakte litt mer – og som et supplement til andre reisemåter», skriver Oslo Lastesykkel på sin nettside. Uttestingen skjer uten offentlig støtte.

– Vi er veldig interessert i alle typer tilbakemeldinger om tjenesten, og brukerne vil med sin bruk og sine tilbakemeldinger være med på å forme Oslo Lastesykkel mot mulig lansering. Tjenesten skal være enkel og forståelig for alle, enten du er godt kjent med lastesykkel eller ennå ikke har fått testet slik transport, sier Reiss.

En trend

Fagsjef Mats Larsen i Syklistenes Landsforening viser til at denne satsingen føyer seg inn i en trend der flere ser at en ikke trenger å eie alt.

– Lastesykler koster en del, og dette tilbudet vil gjøre sykkelen tilgjengelig for flere, sier Larsen.

PS: Hvis du er interessert i en gratis prøvetur, kan du sende en e-post til post@oslobysykkel.no med «Jeg vil prøve lastesykkel» i emnefeltet, så sender Oslo Lastesykkel en kode. Koden vil gjelde for 90 minutter sykling.

– Man må registrere et kort for eventuell overleie på grunn av syklenes verdi, opplyser Nanna Reiss.

Annonse
Annonse
Annonse
Back to top