Skip to Content
De smarte tipsene

Langtur på sykkel

Reiser begynner lenge før du drar hjemmefra. Når du har bestemt deg for område, kan du starte planleggingen. Vi har samlet en del tips for planlegging av lengre sykkelturer.


Sveits er et eksempel på et land med gode muligheter for fantastiske sykkelturer. Landet har 36.000 kilometer med merkede løyper for syklister. Her fra Giswil, en kommune i kantonen Obwalden.

Hvor skal du dra?

God ruteplanlegging er viktig. Euro Velo har ruter og kart over sykkeltraseer i Europa. Disse er godkjent av den europeiske sykkelføderasjonen ECF, som vi er medlem i. For sykkelturer i Norge, lanserte vi i 2023 SykkelNorge.no som er en portal og planleggingsverktøy for kortere og lengre sykkelturer i Norge.

Ellers vil vi anbefale deg å sjekke ut turistinformasjonen i området du skal sykle. Det finnes også mange gode blogger og nyhetsreportasjer fra folk som har syklet i inn- og utland, hvor du finner nyttige tips. Her har Euronews samlet et knippe sykkelturforslag i Europa.

Googlemaps er også et godt utgangspunkt om du vil sykle i andre kontinenter. Lonely planet passer også for syklister. Og tyske Reiseknowhow har glimrende kart til mange land. Sjekk ellers ruteplanleggeren på bikemap.net.

Ikke medlem enda?

Bli medlem her. 

Frakten

Ofte må man reise til destinasjonen litt før selve sykkelturen kan begynne. Å leie sykkel der en skal sykle fra, kan være et god løsning. Det å frakte sykler er ikke alltid lett.

Tog og buss: Ikke alle tog og busser tar med sykkel, så sjekk på forhånd at det er mulig. Små sammenleggbare sykler har fordelen at de telles som vanlig bagasje, og kan i stort sett tas med hvor som helst.

Fly: Det å frakte sykkelen koster ofte en del hundrelapper. Hvis du demonterer sykkelen, kan den få plass i en fraktveske. Ofte må plass på flyet bestilles, for ikke alle fly har god nok lastekapasitet. (Gjelder særlig for en del mindre fly i Asia)

Flybuss: Sjekk om flybussen tar med sykler. Hvis ikke – sjekk om det kun er motorvei fra flyplassen.

Taxi: Ikke alle taxier tar med sykler. Og en maxitaxi kan være vanskelig å finne.

Utstyret

Sykkelen

Tursykler er bygget for å håndtere tung pakking. En tursykkel med vanlige dekk er bedre enn en terrengsykkel med kraftige dekk i tilfelle du i hovedsak sykler på tilrettelagde veier. For den som i hovedsak skal sykle på stier og dårlig tilrettelagde grusveier anbefales en bikepacking-sykkel. Hvis du sykler fra hotel til hotel og spiser på restauranter klarer du deg med mindre pakking og kan dermed bruke en mer ordinær type sykkel. I tettbefolkede områder kan elsykkel brukes.

Pris reisesykkel

Det finnes mange sykkelprodusenter som tilbyr tursykler, av forskjellige typer. De kommer i forskjellige prisklasser, men koster ofte mer enn en vanlig bysykkel fordi lange turer gjører det viktigere å redusere vekt og å ha effektive komponenter. Nypris er ofte rundt 20 000 kr og oppover. Sjekk også brukmarkedet.

Lurt med sammenleggbar

Det er fullt mulig å få en raffinert løsning på fraktproblemet: sykkel som kan legges sammen. I tillegg til små sammenleggbare sykler, finnes såkalte S&S-koplinger, slik at en normal sykkel kan ombygges eller leveres ny, med slike koplinger. Vips, så kan du dele rammen i to og pakke sykkelen i en solid stoffbag, og få den gratis med som vanlig bagasje (innenfor for eksempel 23-kilos-grensen). Det kan være stålramme eller titanramme. Karbon og aluminium er for dårlig materiale for slike koplinger. En slik sykkel koster selvsagt mer enn en vanlig sykkel. Men skal du gjøre det til en tradisjon å reise på langturer og frakte sykkelen på fly, kan investeringen bli noe du ikke angrer på.

Hjulene

Hjulene bør tilpasses forholdene du sykler i. For langturer bør de generellt være 26- eller 28-tommer og ha universaldekk, det vil si relativt glatte og lettrullende dekk på 35–40 mm, slik at de er fine både på asfalt og grus.

Dekk og pedaler

Dekk og slanger av godt merke lønner seg i at de er lettere å sykle med. Foldepedaler er en fiffig detalj, så slipper man å skru pedalene av og på.

Gir

Med tung pakking og bratte bakker blir det viktigere med mange gir og en bred utveksling.  Tursykler har i regel tilpassete girsystem. Du kan sammenligne mange sykler på nettsiden 99 Spokes. De tradisjonelle kjedesystemene har blitt utfordret av beltedrift, som er slitesterkt og servicefritt.  Den store fordelen med beltedrift i reisesammenheng er at du unngår skader på giret under transport. En brukket girarm for eksempel er overhodet ikke mulig å kjøpe i mange land. Det kan å andre siden være vanskelig å erstatte et belte som gått i stykker (hvilket er svært uvanlig, men likevel noe som kan skje).

Bagasjevesker

Bagasjeveskene må være solide og absolutt vannfaste, noe som alt flere produsenter tilbyr. Når du sykler langt og på tilrettelagde veier anbefales store vesker på bagasjebretter eller i tilhenger. Et alternativ er bikepackingvesker som monteres på og i rammen, hvilket er passende for turer på dårligere veier og stier. En ulempe er at slike vesker gir et lavere pakkevolum totalt.

Utstyr underveis

Hvilken type reise er du ute efter? En klassisk tur med telt eller kokeutstyr? Eller kanskje å bo i gjestehus og småhoteller og å finne bra spisesteder? For å redusere vekt og pakking er det ofte lurt å bestemme seg for hvilken type reise det skal bli.

Verktøy

Man trenger ikke mye verktøy. Her en sjekkliste:

  • Lappesaker
  • ekstra slange
  • dekkspaker
  • 6-kant unbrakonøkkelsett
  • liten tang
  • liten skiftenøkkel
  • liten skrutrekker
  • de vanligste ekstra bitsene til bitholder
  • litt føyelig ståltråd
  • litt gaffateip
  • noen ekstra eiker og eikestrammer (for lengre turer)
  • lett lyktesett foran og bak

Dette gjelder for relativt nye sykler som er godt vedlikeholdt. Har du eldre sykkel og utstyr, kan verktøylisten bli lenger. Tenk på forhånd igjennom hvilke problemer som kan oppstå og hvordan du kan løse de.

Påkledning:

Tenk så minimalt som mulig og tenk flerbruk. Tilpass klær etter vær og sesong, reiselengde og reisetype. Her er et eksempel:

  • To sett bukser, gjerne av lette og luftige.
  • To–tre skjorter – slik at du har ett skift.
  • En lett softshelljakke med hette for vind og regn.
  • En sommerkjole (gjerne viskose eller silke slik at den er lett og tar lite plass)
  • Sandaler til bruk når du sykler og går. Eventuelt ett par litt kraftigere sko.
  • Undertøy
  • Sokker
  • Solhatt
  • Hjelm
  • Refleksvest
  • Myggnett

Reiser dere flere: Ta med en paperback-bok hver og la bøkene gå på rundgang. For øvrig er det kanskje mer spennende å prate med folk du møter, framfor å duppe nesen i en bok?

Kart og navigasjon

Vær obs på at du ved bruk av smarttelefon er avhengig av lading og dekning. Det kan være lurt å ha med papirkart og kompass. Distanse: Mellom 50 og 100 kilometer per dag er overkommelig for de fleste, gjerne med enkelte hviledager. Sjekk veiforhold og stigningsgrad. Fjellpass over 1000 meter kan være drøye å komme over.

Vekt

Hvis du er litt måteholden med festantrekkene, kan du få en bagasje på om lag 10-15 kilo for en lengre tur i varmt klima. Dersom en veske kan gå som håndbagasje og den andre i pakkebagen, går det under flyselskapets standardvektgrenser, dersom sykkelen ikke er tyngre enn 12–15 kilo (noe den ikke bør være).

Overnatting

Ofte kan det være mye mas å legge opp et fullstendig reiseplan med overnatting. Reiser du uten booking, gir det mer fleksibilitet og frihetsfølelse. Bestill overnatting kun der det er grunn til å tro at det blir fort fullt, som ved festivaler og høytidsdager. For deg som trenger tryggheten i å vite at det alltid står en seng og venter på deg, kan velge ferdige sykkelpakketurer.

Hvor og når?

Sjekk klimakart under planleggingen. Velg steder med greie temperaturer – 15–30 grader – og lite nedbør (vintrene i Asia). Men husk at regntiden i Asia ofte kan være grei, med korte ettermiddagsskurer og likevel mye sol. Sjekk også normal vindretning, der slike opplysninger finnes. Stadig motvind kan være tungt.

Hvordan er veiene?

Veiens kvalitet er ofte ikke helt enkelt å finne ut av, heller ikke trafikkbelastningen. Men gode opplevelser kan komme der man ikke forventer det. Motorveier i Thailand er for eksempel ofte helt greie, med brede sidespor for mopeder og sykler. I Asia har hovedveiene ofte mye tungtrafikk og bør unngås. Sideveiene kan være uten fast dekke og derfor noe mer krevende. Ofte kan man søke opp på nettet et nasjonalt sykkelforbund og få svar.

Noen av de store tilbyderne av fellesturer kan ha gode tips om reiseveier. Sjekk ulike reiseblogger om sykling, så finner du kanskje mange som har gjort samme turen?

Språk

Språket er selvsagt ikke uten betydning, men selv Kina er intet umulig land å ferdes rundt i. Engelsktalende finnes oftest på hoteller i byene. Er man usikker på veien, for eksempel i land med andre skrifttegn enn våre, må man sjekke guidebokens skrivemåte mot veiskiltet (eller hva som står på bussen, om en tar en buss). Det finnes også «symbolparlør», det vil si med figurer for hva man trenger eller vil uttrykke. I et land som Laos er det alltid noen som kan fransk eller engelsk.

Reiseapotek og vaksiner

Ved turer til Asia er det viktig med grunnpakken av vaksiner. Sjekk med helsemyndighetene hva som anbefales. Når det gjelder malaria og denguefeber, er det viktig med myggmiddel av kraftig sort og relevant bekledning. Oftest får du det på stedet, men ta gjerne noe med hjemmefra. I Østen er det stor forskjell på regntid og den tørre årstid.

Lokalt kan man bli rådet til å vise tilbakeholdenhet med malaria-profylakse, idet det er lettere med legebehandling dersom man ikke har tatt vaksine. Malariamyggen stikker morgen, kveld og natt, mens dengue-myggen om dagen.

Penger og valuta

Valutaregler varierer fra land til land. Oftest er VISA/MC-kort og bankautomater greit. Et land som Myanmar er imidlertid mer komplisert. Mange steder er 100-dollarsedler en suveren reserve. Så en bunke slike, eventuelt en del små valører også, er en trygg sikkerhetsforanstaltning. Bankautomater kan gå tomme, det kan bli streik eller annet. Da gjelder kun kontanter. Holder man seg unna åpenbart tvilsomme steder, og har sedler i safe på hotellet, samt i magebelte på kroppen, skal det mye til at det går galt. Flere bankkort, kopi av pass, visum og flybilletter er enkle forholdsregler.

Visum

Visumreglene varierer, og du må følge reglene for de enkelte land. Sørg for å sette deg inn i dette før du reiser. Det samme gjelder pass: Sjekk at passet er gyldig i hele oppholdet og etter gjeldende regler.

Forsikring

En god reiseforsikring anbefales. Forsikring av sykkel er nødvendigvis ikke påkrevet, om man tar noen enkle forholdsregler som god lås, ikke forlate sykkelen på åpenbart risikable steder som på gata om natten eller over lengre tid og ta med setet når man forlater sykkelen og så videre. Uansett vil du oppleve at folk flest er ærlige.

Når du sykler i Cornwall sørvest i England, må du regner med en del bakker, men du blir belønnet med flott utsikt og frodig landskap, i tillegg til koselig (fiske)landsbyliv. Her utenfor Bude. Foto: Morten Dahl
De små veiene i Vietnam står ikke på noen kart, og hjelp av kjentfolk og guider er ofte nødvendig for å finne områder som dette å sykle i. Foto: Morten Dahl
Journalist Gunnar Kagge har skrevet om «Kunsten å sykle USA på tvers». En slik tur kan gi øyeblikk som dette. Foto: Ingrid Engeseth Brakstad
Back to top
Verified by MonsterInsights