Skip to Content
Legger til rette for å få flere jobbsyklister

Tilbyr trygg parkering og strøm til elsykler

Det er kaldt i været denne septembermorgenen, men likevel tråkker syklistene inn til jobb som vanlig i Fylkeshuset i Drammen. Buskerud har som den tredje fylkeskommunen blitt sertifisert av Syklistenes Landsforening som Sykkelvennlig arbeidsplass.


En gjeng ivrige jobbsyklister fra Buskerud fylkeskommune utenfor det praktiske sykkelhotellet ved Fylkeshuset i Drammen. Fra v. Hege Løvfall Jensen, Gro Ekkje, Amarjit Singh, Tonje Hyggen, Reidar Bjurstrøm, Svein Helge Nygard, Mona Thoresen og Hilde Arnø.

– Buskerud fylkeskommune har et helhetlig fokus på grønn transport. Og vi har det siste året bygget et sykkelbur utenfor Fylkeshuset med plass til totalt 40 sykler i etasjestativ, sier Gro Ekkje, leder for serviceenheten hos fylkeskommunen.

Totalt har virksomheten 244 ansatte, og målet er at flest mulig ansatte skal sykle, gå eller bruke kollektivtransport til og fra jobb.

Innendørs parkering

Derfor har arbeidsgiveren anlagt sykkelparkering innendørs, i tillegg til andre fasiliteter som skal gjøre valget av sykkel til jobbreise enklere og mer fristende.

– Sykkelburet er laget i metall, er flyttbart og har tak og vegger. Så her står syklene tørt og trygt. Det er ladestasjoner der, så elsykler kan lades, forklarer hun.

Omtrent vegg i vegg med sykkelburet er det plassert en mekkestasjon. Der kan alle som har noe de må fikse på sykkelen, ordne seg. Ja, til og med den gjengse drammenser kan benytte denne muligheten, for her er det åpent for alle.

 

 

Også låst garasje og parkering under tak

Litt ovenfor sykkelburet er det også en garasje der større lastesykler kan parkeres. Her er det i tillegg noen stativer med plass til om lag 15 sykler. Garasjen er låst, og ansatte i Fylkeshuset kommer inn ved å bruke nøkkelkort.

– 41,5 prosent av respondentene på en reisevaneundersøkelse knyttet til sertifiseringen svarer at de opplever at sikkerheten ved sykkelparkeringen innendørs er «svært god». Utendørs er det også etablert bøylestativer med takoverbygg svært nær hovedinngangen der 11 sykler får plass, sier Ekkje.

Tørt og trygt inne i sykkelhotellet hos Buskerud fylkeskommune i Drammen. Her setter Mona Thoresen og Svein Helge Nygard fra seg tohjulingene før arbeidsdagen starter.

Sykler til utlån

Fylkeshuset har tre elsykler og to vanlige sykler til utlån, og de bookes gjennom et eget internsystem på pc-en. Ikke alle kan sykle til enhver tid, så utover dette har Buskerud fylkeskommune en elbil-pool med fem biler som ansatte disponerer i arbeidstiden. Disse bilene kan også lånes av vanlige borgere etter arbeidstid og i helger.

– Folk som sykler til arbeid etterspør gjerne dusj og garderobe, hvordan er det med disse fasilitetene hos dere?

– Vi har både garderober og dusjanlegg for begge kjønn. Kanskje litt kronglete plassert i underetasjen, men det fungerer greit. Garderobene for kvinner og menn er plassert med en gang mellom seg, og der er det også plassert et tørkeskap nærmest herregarderoben. Vi må nok bare innse at foreløpig er det helt klart flest menn som sykler til jobben her, sier lederen for serviceenheten og smiler.

«To på sykkel’n»

To av fylkeskommunens jobbsyklister er Tonje Hyggen og Reidar Bjurstrøm. Hyggen har fire–fem kilometer å sykle én vei fra hjemmet ved Stoppenkollen i nabokommunen Lier, mens Bjurstrøm kommer motsatt retning fra Krokstadelva i nabokommunen Nedre Eiker. Eikværing Bjurstrøm har derfor over dobbelt så langt å sykle inn til jobben i Drammen.

– Jeg har kjøpt meg elsykkel fordi jeg ikke orker å dra med tøy, dusje og skifte når jeg bare bruker 15 minutter på å sykle til jobben. Jeg trener mye utenom jobb, så sykling til jobb en dag i uka gir meg frisk luft og en flott start på dagen, sier Hyggen.

Hun sykler ikke i vinterhalvåret.

– Det gjør ikke jeg heller. Har prøvd med piggdekk en vinter, men følte meg ikke trygg i trafikken, forteller Bjurstrøm.

Han tråkker til jobb to–tre ganger i uka nå når det er bart på veien.

  • Meld på din arbeidsplass her.
Reidar Bjurstrøm og Tonje Hyggen bruker sykkel på jobb til Fylkeshuset i Drammen selv om begge bor i en av Drammens nabokommuner.

– Trygt og lettvint

– Målet er egentlig fire ukentlige sykkelturer til jobb. Jeg får skylde på en del Oslo-turer og litt latskap for hvorfor målsettingen ikke er nådd, mener han.

Selv foretrekker han ordinær sykkel for å få litt mer trening til og fra jobb.

Sykkelduoen fra fylkeskommunen har litt forskjellige oppfatning om hva arbeidsgiver kan gjøre for at det skal bli enda mer attraktivt å sykle.

– Sykkelhuset er helt fantastisk, trygt og lettvint. Garderobene fungerer ikke optimalt, det kunne vært en bedre løsning for å tørke våte klær, mener Hyggen.

– Jeg er fornøyd med garderober, tørkemuligheter og dusj. Sykkelavstanden for meg er også akkurat passe, synes Bjurstrøm.

– Men hva skal til for å få flere til å sykle til jobben?

– Veit ikke om jeg tør si det, men det er for greit å kjøre bil hit. Nesten ikke noe kø fra den retningen jeg kommer, og i tillegg alltid parkeringsplass med en pris som ikke skremmer meg, sier Bjurstrøm.

Påvirker og tilrettelegger

Alle bookinger foregår altså via Outlook, men feil og mangler meldes tilbake elektronisk via service-enheten helpdesk. Fylkeskommunen i Buskerud deltar også på «Sykle til jobben»-aksjonen, og Buskerudbyen, der fylkeskommunen er en av flere parter, har dekket ett av to piggdekk før vintersesongen.

– Vi prøver å påvirke og legge til rette så godt vi kan for å få økende sykkelbruk. Før sykkelsesongen sparkes i gang på våren, arrangeres det en dag på Fylkeshuset med oppfordring til aktivitet og trening i hverdagen. Det arrangeres også interne konkurranser. Over 74 prosent melder om at de mottar informasjon om sykkel og tilrettelegging ved Fylkeshuset med jevne mellomrom, sier Ekkje.

En annen gulrot er at ansatte har muligheten til å bruke trening i arbeidstiden med å sykle til og fra jobb. Det er også akseptert at man tar seg rask dusj etter sykkelturen innenfor arbeidstiden. Helt sikkert en ordning mange misunner de ansatte på Fylkeshuset i Drammen. I sum er tilretteleggingen så god at den kvalifiserer til sølvplass i Syklistenes Landsforenings ordning.

Back to top
Verified by MonsterInsights