Skip to Content
Foto: Øyvind Wold

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Fakta om turen

Startsted: Grorud T-banestasjon
Lengde: 22 kilometer
Vanskelighetsgrad: Middels
Underlag: asfalt, grus
Type tur: dagstur
Natur/omgivelser: Skog pluss en rekke skogsvann.
Trafikk: Separat sykkelvei langs Rv4, bilfritt i skogen, noe trafikk mellom Stig og Linderud.
Pluss: Kupert, bra trening for de som liker det!
Andre opplysninger: Passer for sykkelvante barn fra 11-12 år. Passer best for terrengsykler.

Lillomarka er ikke så stor, men har flere aktuelle sykkelruter. Denne turen er nok mest aktuell for dem som er vant til å sykle, for underveis får man er par bratte motbakker, og partier med ganske dårlig grusvei.

Belønningen er fine nedkjøringer og utsikt til seks sjøer og markatjern. En sykkel med støtdemper kan være velegnet, men ikke noe krav.

Turen starter med tre km på svært god sykkelvei fra Grorud og østover langs Trondheimsveien (Rv4).

Etter drøye tre km kommer du til Bånkall og veien som går opp til Frantzefoss bruk. Her starter også lysløypa som vi skal følge.
Oppe på Gamle Bergensvei (to km) er det verste unnagjort, og vi svinger til venstre mot Steinbruvann. Her finnes både godkjente bålplasser, store badebrygger og en liten strand.

Turen fortsetter forbi Breisjøen, Svartkulp, Setertjern og Kringla, veien går stadig opp og ned.

Framme ved Solemskogen får du en kilometer med asfalt, før du følger skilt til Linnerudkollen til venstre. Følg løypeskilt videre til Stig og du får en durabelig utforkjøring den siste kilometeren. Fortsett gjennom boligfeltene på Tonsenhagen og bro over Trondheimsveien ned til Linderud T-banestasjon.

Den holder seg i nærheten av Trondheimsveien i starten, men går så bratt oppover mot hovedveien i Lillomarka, som også kalles gamle Bergensvei. Underlaget i bakkene er noe løst, og det er stedvis mer traktorvei enn grusvei.