Skip to Content

Samlet stigning: 120 hm
Underlag: 55% asfalt, 40% grus, 5% sti
Vanskelighetsgrad: svært lett
Biltrafikk: liten trafikk langs Fv26 og Fv218, men de som kommer har gjerne høy hastighet
Aktuell nettside: femundengerdal.no

God plass på fylkesveien på nordsiden av Vurrusjøen

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring: Ingen verdt å nevne

Opptur: En lettere sykkeltur er det vanskelig å oppdrive, dette er en innsjørunde som er nesten helt flat. Ut av Drevsjø er det åtte kilometer østover på asfaltvei i retning Sverige, før vi tar av til høyre over en bru og inn på en grusvei. Etter en halv kilometer på denne, tar vi inn på en lettsyklet flat sti, som vi følger en drøy halvkilometer sørover i retning Flåtåberget. Da kommer vi på ny inn på en grusvei som går gjennom skogen i Vurrusjølia. Når vi kommer inn på Fv26, er det tre kilometer, dels i slak nedoverbakke, tilbake til utgangspunktet i Drevsjø.

Tips til avstikker: Omtrent midtveis på nordsiden av Vurrusjøen går det en blindvei som kan følges en kilometer nordover. Her starter en sti på halvannen kilometer opp til Vålåbeget (904 moh.), grendefjellet i Drevsjø. Her er det rastebenk, en gammel brannvakthytta, og flott utsikt sørover.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no