Skip to Content

På vei mot Sander gård i Maridalsvannets nordøstlige hjørne. Foto: Øyvind Wold

Fakta om turen

Startsted: Kjelsås stasjon
Lengde: 19 kilometer
Vanskelighetsgrad: Lett, middels
Underlag: Asfalt, grus
Type tur: Dagstur
Natur/omgivelser: Levende kulturlandskap, kontakt med Maridalsvannet og diverse utsiktspunkt
Trafikk: Noe biltrafikk i Maridalen, avhengig av tidspunkt
Pluss: Lett å justere turen kortere eller lengre underveis.
Andre opplysninger: Passer for barn fra rundt 10 år. Blandet underlag; både hybridsykkel og terrengsykkel er egnet.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Maridalen i Oslo er en frededlig og landlig overraskelse for mange tilreisende – men kanskje også for noen innfødte i hovedstaden? Turen har fine vekslinger og en del kupering, og egner seg best for barn fra ti år og oppover. Fra østsiden av vannet er det flere gode utsiktspunkter mot dalen og åsene i vest. Det er også rasteplasser ved et par av de beste utsiktene.

Turen går på bilfrie turveier på øst- og vestsiden av selve Maridalsvannet, og på asfalt langs hovedveien inn mot Skar, og den såkalte Gamleveien tilbake mot Hammeren. Herfra kupert turvei sørover til Brekkekrysset. Ved Akerselva fra Stilladammen og et par hundre meter oppover er det flere svært gode bademuligheter.

Det er ikke sykkelfelt langs veien innover i dalen, men siden det bor få folk her inne, er biltrafikken relativt begrenset.

Et alternativ til hovedveien inn mot Skar er å ta inn på Greveveien i retning mot Sandermosen stasjon og Sørbråten når du kommer inn på asfalt rett etter Sander gård. Da kommer du ned på hovedveien igjen bare en kilometer fra Skar. Dette alternativet har mindre trafikk, men også mer motbakker.

Ønsker du å forlenge turen noen kilometer, kan du for eksempel sykle opp til markavannet Øyungen fra Skar, omtrent to og en halv kilometer der du delvis følger Skarselva.

 

 

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no

Annonse
Back to top
Verified by MonsterInsights