Skip to Content
Utsikt fra Moseteråsen hyttefelt
Fakta Lieseter-runden

Start/ sluttpunkt: Mosetertoppen (780 moh.), kjøre opp fra Øyer v/E6, eller ta gondolbane fra Øyer
Distanse: 10,5 km
Samlet stigning: 240 hm
Underlag: grusvei av litt varierende kvalitet
Vanskelighetsgrad: lett
Biltrafikk: svært lite
Aktuell nettside: hafjell.no

Mange sykkelturer rundt Hafjell er skiltet

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Ved Hafjell er det full rulle i vintersesongen, men mye fredeligere om sommeren. Denne runden er en måte å bli litt kjent på fjellveiene rett nord for selve Hafjell.

Det er ingen store utfordringer, men noe dårlig grusvei opp til Nedre Moksjø, og moderat stigning opp og forbi Mosåa etter Liesetra

Denne korte rundturen ved Hafjell en overkommelig introduksjon til sykling i området. Man kan få en artig start ved å ta med syklene i gondolheisen fra dalbunnen nede i Øyer.
Man starter med en kilometer gjennom ganske tett hyttebebyggelse, før man brått får kontrast med fjellskog og ganske urørt natur videre mot Nedre Moksjø.
Framme ved Steinmyrhaugen er vi på ni hundre meters høyde, herfra blir det flater vestover, etter hvert lange bakker ned mot Liesetra. Krapp sving nedover mot Mosåa, og så oppover på nedsiden av Moseteråsen hyttefelt, før vi kommer inn på veien vi startet, og følger den ned til Mosetertoppen.

Flere fine utsiktspunkter mot Hafjell og Gudbrandsdalen underveis. Servering på Skavlen kafe på Mosetertoppen. Turen kan passe for sykkelvante barn fra 8-9 år.

Forlengelse av turen: Fra Mosetertoppen kan man følge skiltet sykkelrute ned forbi Balbergkampen til Lillehammer, en tur på stort sett bilfrie veier og mest nedoverbakke. Selv om rundt to kilometer av denne traseen går på ganske smal sti, er dette en familievennlig tur.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no