Langtur Langtur gjennom Nordmarka: Grua – Mylla – Kalvedalen – Gjerdingen – Hakkloa – Kikut – Rottungen – Hammeren – Brekke – Kjelsås stasjon
Ta toget til Grua og legg ut på en omvei mot Oslo. Underveis dukker det opp en rekke innsjøer, utsiktspunkter og raste/teltplasser. Her får man se hvor stor Nordmarka egentlig er. Et par bratte motbakker og et parti med kjerrevei ved Gjerdingen skaper litt krydder på turen, men den er ikke verre enn at sykkelvante barn fra 9-10 år kan bli med.
Utfordring
Veiene gjennom Nordmarka ved Oslo er generelt småkuperte, med flere lengre stigninger. Det stiger jevnt fra starten ved Grua og blir litt brattere siste stykket opp til Mylla. Den største utfordringen er likevel bakken fra østenden av Bjørnsjøen, der veien stiger 70 høydemeter på bare seks hundre meter sykling, her kan det være greit å trille sykkelen.
Enkelte svinger i nedoverbakkene er noe uoversiktige, hold farten nede.
På østsiden av Gjerdingen følger man en kjerrevei/ bred sti omtrent en kilometer. Den kan delvis sykles også av barn. Selv om stien stedvis er ganske ujevn, vil nok dette partiet av mange oppleves som en artig avveksling fra grusveiene.
Turen egner seg best for sykkelvante barn fra 9-10 års alder, sykkel med lette gir er en klar fordel.
Opptur
En tur gjennom Nordmarka ved Oslo byr på stort sett bilfrie grusveier gjennom et mektig skogsterreng bratte åser og store koller med topper opp til syv hundre meters høyde. Turen får lys og siktlinjer ved a den går langs flere større innsjøer, her er det også en rekke aktuelle rasteplasser og teltplasser å finne for den som følger med.
Turen har flere grusstrekk som er raske og lette, ikke minst fra Store Daltjuven og Sandungen mot Kikut. Fra Rottungen mot Hammeren er det også stort sett flatt eller nedoverbakke.
Via avstikkeren til Kikutstua, som vi foreslår, blir turen tre kilometer lenger, men serveringen og utsikten som finnes her er verdt den korte omveien.
Bilfri grusvei fra Hammeren til Brekke er et tryggere alternativ til asfaltveien i Maridalen.
Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.
Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no