Skip to Content
Elsykkel uten kjede
Elsykkel som ikke gjør seg noe av snø og salt

La det være sagt. Det finnes ikke vedlikeholdsfrie sykler. Om noen sier det lyver de. Men det fins sykler som har svært lite behov for vedlikehold. Denne sykkelen er et eksempel på det. Vi har utsatt sykkelen for det mest krevende bruket man kan se for seg. Sykling i snø, slaps, salt og regn. Denne sykkelen er brukt til og fra jobb gjennom en hel vinter i Trondheim. Det krever vanligvis hyppig vedlikehold, først og fremst smøring av kjedet flere ganger i uka.

Det slipper man her. Denne sykkelen har nemlig ikke kjede. Den har et karbonbelte – og det trenger genialt nok ingen smøring. Ikke blir det møkkete heller. Det kan riktig nok bli påkrevd å stramme beltet, men det var ikke nødvendig i løpet av de 1000 kilometerne vi syklet sykkelen. Karbonbeltet er helt lydløst. Vi savnet ikke lyden av gnissende kjede som trenger smøring.

Nesten like spesielt som beltet er giret på sykkelen. Dette er første gang vi har syklet en sykkel med helt trinnløse gir. Sykkelen har hverken Sram, Rohloff eller Shimano, derimot Nuvinci. Girvelgeren er vri-typen, som på mange andre sykler, men her er forskjellen at du har et uendelig antall gir. Du må stoppe og trå et øyeblikk mens du skifter gir, så er det bare å tråkke videre. Vi syns det letteste gir var lett nok, det tyngste kunne kanskje vært enda litt tyngre, men det var ikke noe som plaget oss. Det vil si, vi gikk tom for strøm et par ganger under testing av rekkevidde, da ble selv det letteste giret i tyngste laget opp bakkene.

Sykkelen er oppgitt å ha en rekkevidde på 50-80 km. Da bør det ikke være kaldt og heller ikke mange motbakker. Mange som sykler elsykkel bruker mye motorkraft, da er rekkevidden på denne sykkelen atskillig kortere enn 50 km. På vinteren med snø og kulde kom vi fort ned mot halvparten. Da våren kom ble rekkevidden betydelig bedre. Årets modell av sykkelen har forresten et litt kraftigere batteri, som gir lengre rekkevidde.

Motor, styring og batteri kommer her fra Bosch. Det er et system vi har gode erfaringer med fra flere tidligere tester. Motoren ligger i kranken, og batteriet i ramma. Det sikrer lavt tyngdepunkt og gode kjøre-egenskaper. Vi liker også måten motoren virker på. På noen sykler kommer motoren veldig brått, her kommer den mer kontrollert. Du har fire nivå på motor-assistansen, fra eco til turbo. Motoren er på 250 watt, den kobler ut ved 25 km/t og du må trå selv for at motoren skal virke. Alt i henhold til lovverket.

Sykkelen er komplett utstyrt, med gode skjermer, gode lykter, sykkelcomputer og lås.

Vi har testet en 2016-modell gjennom hele vinteren. Testsykkelen hadde batteri på 400 Wh, årets modell er på 500 Wh. Den nye modellen har også større spennvidde på girene. Rekkevidden varierer etter hvor mye motor du bruker, og topografi. Rekkevidden er omtrent som andre sykler med samme størrelse på batteriet.
Da har vi ikke andre ankepunkter her enn prisen. Denne sykkelen er mye dyrere enn andre sykler med Bosch-motor. Men så er da også sykkelen ikke produsert i Kina, den er laget i Tyskland.
Vi var på forhånd spent om det lar seg gjøre å sykle en hel vinter uten å gjøre noe med sykkelen, og er overrasket over at det lot seg gjøre. Nå på våren har vi kun vasket sykkelen, og den er nesten som ny. Vi anbefaler likevel alle å ta vedlikeholdet på alvor, særlig ved sykling på saltet veg. Vask sykkelen, husk å sjekke bremsene og tar du ikke vedlikehold selv bør du få et verksted til å ta en sjekk. Gjerne FØR sykkelen går i stykker.

Sykkelen veier drøye 24 kilo.

Les mer om sykkelen her.

I motsetning til et kjede vil ikke beltet ruste
Innebygd, trinnløst gir
Om Riese & Müller Charger Nuvinci

Pris: 39 900,-

Importeres av Evo Elsykler.

Testet av Morten Karlsen

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.

Annonse
Annonse
Annonse
Back to top