Skip to Content
Tynn og ren olje.

Vi får av og til spørsmål om hvor ofte vi oljer kjedet på sykkelen, og folk blir gjerne overrasket når vi svarer – før hver tur. Dette gjelder ved sykling i marka og når det er vått. Da vasker vi sykkelen etter hver tur, og oljer kjedet før neste tur. Fordelen med å bruke en tynn olje som dette er at det ikke bygger seg opp olje og gris på kjedet. Kjedet er helt rent selv etter flere ti-talls turer i marka. Ulempen er altså at du må olje ofte. Alternativet er en mer tyktflytende olje, da kan du olje sjeldnere, men så den tykke oljen trekker til seg støv og skitt og hele drivverket blir grisete.

Vi foretrekker altså heller en tynn olje, og denne fra Bike7 er vi godt fornøyd med. Oljen er enkel å påføre, du kan holde boksen i hvilken vinkel som helst mens du smører. Boksen er på en halv liter, og vi er overrasket over hvor drøy den er. Vi vil anslå at vi smurte mellom 70 og 100 ganger før boksen var tom.

Ved å alltid ha nysmurt kjede sparer man seg mye trøbbel. Da virker girene optimalt og slitasjen blir mye mindre. Risikoen for kjedebrudd er også redusert, og du slipper gnissing og ulyder.

Denne oljen fins i en tørr og en våt utgave. For norske forhold syns vi våt fungerer godt som en olje for de fleste dagene.

For sykling på vei og når det er tørt trenger man vanligvis ikke olje for hver tur. Sykler man på saltet vei på vinteren kan man nesten ikke olje for ofte.

Produsenten oppgir at olje tåler temperaturer fra minus 45 til pluss 250 grader celsius. Det skulle holde til de fleste.

 

Om Bike7 wet olje

Testet av Morten Karlsen.
Importeres av Deler a/s.
Koster 169 kroner.

Annonse
Annonse
Annonse
Back to top