Skip to Content
Specialized Turbo Vado 3.0

God elsykkel til tur og transport

Samlet vurdering
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Godt utstyrt elsykkel med god fart opp bakkene.

  • Sykler
Morten Karlsen
– Temaet for denne sykkel må være «integrert». For her er det integrerte vaiere, integrert batteri, integrert motor, integrerte skjermer og integrert bagasjebrett, oppsummerer vår erfarne tester, Morten Karlsen.

Specialized Turbo Vado 3.0 er en veldig kompakt og fin elsykkel. Ikke en ulyd her. Batteriet er integrert i ramma og motoren integrert i kranken. Det gir svært gunstig vektfordeling og gjør sykkelen lett å håndtere.

Vi får en svært god sykkelfølelse her. Både opp og ned bakker. Det kjennes naturlig nok at sykkelen er mye tyngre enn en vanlig sykkel, men med motorhjelp er det ikke noe problem. Gode hydrauliske bremser gjør det også enkelt å redusere farten.

Godt driv

Motoren kommer kontrollerbart selv når den står på full guffe. Det er en fordel at sykkelen ikke raser av gårde, da er det lett å miste kontrollen.

Dess mer du yter, dess mer hjelp får du. Sykkelen holder bedre fart opp bakkene enn en del andre elsykler. Med moderat trykk på pedalene holdt vi greit 23–24 km/t opp bakkene, så lenge de ikke var alt for bratte.

10 gir

Sittestillingen er ikke så rett opp og ned som enkelte elsykler, du sitter litt framoverlent – det gjør at sykkelen raskere og mer sportslig.

Det er bare tre nivå på motorkraft — lav, middels og høy. Det kunne gjerne vært et par nivå til.

 

Den er god både som jobbsykkel og tursykkel, mener vi. Sykkelen har 10 gir og har en utveksling vi syns passer – både lette nok og tunge nok gir.

Godt lys både foran og bak

Pluss også for svært gode lykter. Frontlykta lyser godt opp veien foran sykkelen, og baklykta vises godt. Lyktene får strøm fra det store batteriet – veldig lettvint å bare skru på en bryter for å få godt lys.

Sykkelen har videre elegante skjermer og bagasjebærer, som i tillegg er funksjonelle.

Bare tre nivåer

Noen ting stusser vi på. Det er bare tre nivå på motorkraft – lav, middels og høy. Det kunne gjerne vært et par nivå til. Batteriindikatoren er heller ikke helt topp. Den er også bare delt i tre nivå.

Pussig nok kalkulerer ikke sykkelen gjenværende distanse på batteriet, det gjør mange andre elsykler. Det er veldig nyttig med en pekepinn på hvor langt du kan sykle før du er tom for strøm. Batteriet her er på 460 Wh. Det holder i alle fall 30–60 kilometer, alt etter hvordan du sykler. Batteriet kan lades mens det står på sykkelen.

Kan slite på drivverket

Et par tips om giring. Denne sykkelen har utenpåliggende gir. Motoren ligger i kranken, og kraften blir dermed overført via kjedet. Om du girer mens du tråkker, vil det gjerne bråke og smelle kraftig fra bakgiret. Det er lite heldig og kan slite på drivverket.

Du bør derfor slutte å trå et øyeblikk, når du kjenner at motoren slutter å trekke, trår du forsiktig mens du girer.

Fikk byttet en del

Vi hadde i en periode trøbbel med at sykkelen ikke virket når det var vått i været. En forhandler byttet en del, og etter det har sykkelen fungert som den skal. Specialized oppforder alle med slike sykler om å ta en sjekk så man eventuelt får byttet denne delen.

Veier 23,5 kilo. Koster 33 000 kroner. Produseres av Specialized.

Lekker elsykkel med god fart opp bakkene.
Annonse
Annonse
Annonse
Back to top