Skip to Content

Med elbilbølgen kommer det stadig flere biler uten tilhengerfeste til landet. Som den nye bilen til Syklistenes sjefstester. Elbil som ikke kan leveres med hengerfeste. Da kan man enten feste syklene på et takstativ eller på bakluka. Ulemper med å ha sykler på taket er at det kan være tungt å løfte syklene opp og ned, samt at det er fort gjort å kjøre inn i en garasje uten å tenke på at det er sykler på taket. Her snakker vi av egenerfaring – det ble kjempedyrt.

Uten tilhengerfeste er det mulig å feste sykkelstativ på bakluka på bilen. To kraftige fester oppe og to nede holder det hele på plass. På vår bil hviler selve stativet på bakvinduet og på skiltet. Stativet brukte vi omlag 20 minutter på å montere og tilpasse første gang, det er ganske enkelt. Du fester festene oppe og nede, smetter inn vaierne, og skrur på de store hjulene som strammer vaierne. Da drar du stativet inn mot bilen til det sitter helt fast. Vi valgte i tillegg å feste litt tape på bilen oppe og nede på festepunktene, for å være helt sikker på å unngå lakkskader.

Også for vanskelige sykler

Vi valgte å starte med to skikkelige problemsykler. Fulldempede terrengsykler med karbonrammer kan være vanskelig å få transportert på en god og trygg måte. Her er holderne på stativet regulerbare sideveis, så til og med disse syklene gikk det helt greit å få med.

Det gikk greit å montere og stroppe syklene slik at de ikke kommer bort bilen, noe vanskeligere å hindre at syklene kommer borti hverandre. Til slikt formål har vi tatt vare på rammepolstring som følger med nye sykler. Denne polstringen fester vi på de punktene hvor det er fare for at syklene gnisser mot hverandre.

Husk lys- og skiltplate

Husk at slike stativ lett skygger for både skiltet og baklyktene på bilen. For at transporten skal være lovlig må du sette på en skiltplate med lys. Har du bil uten hengerfeste må du da få montert en kontakt type tilhenger som gir deg lys-signalene til skiltplaten med lysene.

Stativet veier 9,8 kilo og kan ta to sykler på 15 kg hver. Stativet er ikke beregnet på elsykler. Stativet er låsbart, men vi ville ikke gått fra dyre sykler på utsatte steder. Det kreves ikke veldig avanserte verktøy om noen ønsker å løsne hele stativet fra bilen.

En ulempe med stativet er at det kan bli vanskelig å komme til bagasjerommet på bilen med sykler på luka. Da må man enten komme til bagasjerommet ved å ta av syklene først, eller legge ned baksetene. Alternativet er at noen kan holde luka for deg mens du kommer til i bagasjerommet.

Lovverket for hva som er tillatt å frakte bak på bilen er komplisert. Det er et sett regler for biler under 180 cm bredde, og et annet for biler bredere enn 180 cm. Bilen på bildet er eksakt 180 cm bred – og syklene er for lange til å transporteres lovlig. Syklene kan ikke være lengre enn bilen er bred. Er bilen bredere enn 180 cm kan sykler stikke ut inntil 15 cm på hver side.

Mer info her: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-12-16-1521

Koster ca 3500 kroner. Ganske varierende priser på nett.

Se flere tester av sykkelutstyr her.

Sykkelstativ for biler uten tilhengerfeste
Ok stativ for bakluka.

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.

Annonse
Back to top
Verified by MonsterInsights