Skip to Content
reTyre

Ny norsk løsning på piggdekkskift

Samlet vurdering
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

En ny løsning for bytte av piggdekk, men kanskje er det lurt å vente på en ny versjon av reTyre.

  • Deler
Morten Karlsen
Drar piggdekkene av og på med glidelås

Mange syns det er noe skikkelig herk å bytte til vinterdekk på sykkelen. Kanskje vet man ikke hvordan man gjør det, og kanskje mangler man også utstyret som skal til. Dette må det gå an å løse på en enklere måte tenkte en gruppe studenter i Trondheim.

Her angriper man problemet med skifte av vinterdekk på en helt ny måte. Man installerer en glidelås på sommerdekket, så kan man ta av og på vinterdekket utenpå. På dager med glatt føre fester man piggbelegget med glidelås, i mildværsperioder kan man ta av vinterdekket.

Ideen er god, den praktiske gjennomføringen kan være noe mer problematisk. Vi hadde en del problemer med å installere selve glidelåsen. Den skal festes mellom felg og dekk hele veien rundt hjulet, mens sommerdekket står på. Utfordringen for oss var at glidelåsen hoppet av felgen hver gang vi prøvde å pumpe opp dekket. Etter en del forsøk fikk vi det til å sitte. Da oppsto neste utfordring, da vi monterte hjulet på sykkelen viste det seg at det ikke var plass til et vinterdekk utenpå sommerdekket på sykkelen. Ved å ta av bakskjermen lot det seg løse. Andre vi har snakket med hadde ikke problemer med å få glidelåsen til å sitte, men var plaget av at dekket forskjøv seg slik at det ble punktering.

Det er veldig viktig at du sjekker hvilken dimensjon du har før du kjøper.

 

En annen utfordring er at reTyre til nå er laget til to dimensjoner av hybrid-dekk. Har du for smale eller for brede dekk, går det ikke. Det er derfor veldig viktig at du sjekker hvilken dimensjon du har før du kjøper. reTyre jobber med en løsning på dette, med et sommerdekk som kommer med glidelåsen integrert. Da er du garantert at piggdekket passer til sommerdekket under. Da slipper man også prakk med å montere glidelåsen.

Retyre veier 600 gram pr dekk. Vekten av sommerdekk og reTyre blir nok noen hundre gram tyngre enn når man tar av sommerdekk og setter på et vanlig vinterdekk.

Når man vel har fått montert dette ser det ut til å fungere greit. Det går enkelt og greit å ta av og på piggdekket. 156 pigger er ikke veldig mye, så på de mest isete dagene bør du ta det piano eller la sykkelen stå.

Om du har elsykkel der det er vanskelig å ta av og på hjulene, ser vi et klart marked her. Også andre sykler der det er problem å ta av og på hjulene, er det en fordel å bare kunne bruke glidelåsen for å ta av og på dekket. Om man er engstelig for å trøble med montering, kan man selvsagt sette bort den jobben til et sykkelverksted. Når det først er montert, vil jobben med å ta av og på være langt enklere.

Produsenten har satt en makshastighet på 25 km/t for dekket. For mange vil det være en kraftig begrensning i bruksområde. Selv har vi vært over 50 km/t – uten at det ble noe problem.

Dekkene produseres av reTyre. Listepris er 1199 kroner pr par. Vi har sett dem til dels betydelig billigere enn det.

Her viser Syklistenes Landsforenings tester hvordan det ser ut når glidelåsdekket er lagt utenpå sommerdekket.
Annonse
Annonse
Annonse
Back to top