Stødig og stabil stisykkel
Om du har lyst til å prøve deg over steiner og røtter på stier, er denne sykkelen et ypperlig utgangspunkt.
Om du har lyst til å prøve deg over steiner og røtter på stier, er denne sykkelen et ypperlig utgangspunkt.
Sykler med dekkbredde mellom terrengsykkel og fatbike begynner det å bli en del av. Mange setter pris på disse, både med demping framme og med dempere både foran og bak.
Her har vi en sykkel fra kanadiske Rocky Mountain. Det har vist seg å være en riktig god terrengsykkel. Sykkelen klatrer som en geit oppover og er stabil som en moskus på vei nedover.
De brede dekkene gjør at du finner feste der andre får hjulspinn oppover, og fører deg trygt ned igjen. Dette er en sykkel med karbon i den fremste delen av ramma, og så er baktriangelet i ramma av aluminium. Går du litt opp i pris, får du karbon både framme og bak.
Kombinert med Sram GX Eagle-gir og Fox støtdempere med 140 mm fjæringsvei foran og bak blir dette en meget habil pakke.
Setet senkes enkelt med spak på styret – det gjør det enklere å sikrere å komme seg helskinnet ned de krevende utforkjøringene. Vel nede trykker du på spaken igjen, og setet spretter tilbake til riktig høyde.
Dekkene passer også sykkelen svært godt. Maxxis Minion DHF II bak, Minion DHF foran. Begge i 27,5 x 2,8 tommer. Dette er grove dekk som sitter også når det er vått.
Vi har i og for seg kun ett ankepunkt mot gode og velutstyrte stisykler — de er temmelig dyre
Likevel syns vi de ruller godt. Skal man sykle på vei, hjelper det også at demperne kan låses helt av. Riktignok uten fjernstyring på styret, du må ned på demperne og vri over bryteren.
Sram Eagle er nå ellers en av de virkelig store nyvinningene hva gir på terrengsykler angår. Selv med bare ett tannhjul foran får du både de virkelig lette og temmelig tunge gir.
Forklaringen ligger i de mange tannhjulene bak. Hele 12 i tallet. Det minste er et ørlite tannhjul med 10 tenner, mens det største er kolossalt, med 50 tenner. Det holder til de fleste varianter av stisykling.
Vi har vært litt bekymret for hvor stabilt dette er – når man skal ha hele 12 gir bak, med så stort spenn i utveksling. Det har vist seg å fungere godt. Vi har syklet flere 10-talls turer, har veltet og gått overende, men giret har overlevd.
Over kranktannhjulet i front ligger en kjedefører som hjelper å holde kjedet på plass. Vel og bra, men om kjedet først hopper av, er det mer trøblete å få kjedet på tannhjulet igjen.
Vi har i og for seg kun ett ankepunkt mot gode og velutstyrte stisykler – de er temmelig dyre. Denne koster 39 000. Ikke billig, men samtidig har vi prøvd temmelig like sykler som har kostet flere 10-tusen mer.
Importeres av 7 Blaaner. Veier 13,4 kilo.