Skip to Content
Kompromissløs tysk kvalitet - til en heftig pris.

Vi tror ingen kjøper denne sykkelen som sin første sykkel, det er derimot ikke sikkert du trenger å kjøpe flere sykler etter denne. Dette er en sykkel for de som virkelig vet hva de vil ha, og er villige til å betale for det. Det fins ikke mange sykler som er laget for å takle skikkelige langturer med lite vedlikehold, men denne er det. Det er flere ting som skiller den fra de fleste andre sykler. Sykkelen har ikke kjede, den har rem. Mye mindre vedlikehold enn kjede.

Girboks – på en sykkel!

Giret er også helt spesielt. Her ligger girene i en girboks over kranken. Giret er dermed helt innelukket. Sykkelen har 18 gir, og i motsetning til de fleste andre sykler med så mange gir er det ingen som overlapper hverandre. Det betyr at du har både veldig lette og veldig tunge gir – og alt i mellom. Du kan gire når du står stille, og du kan skifte til tyngre gir mens du trår. Skal du gire til lettere gir er det en fordel å stoppe å trå et øyeblikk mens du girer.

Girboksen er en dyr løsning som krever lite vedlikehold. Dette er likevel ikke hele forklaringen på at denne sykkelen er så dyr. Også ramma og utstyret drar opp prisen. Her er alt i titan. Ramme, flaskeholder, styre og styreframspring, setepinne og skinnene på setet. Det drar prisen opp men vekta ned. Titan er stivt, lett og dyrt. Så dyrt, at etter at karbon ble vanlig på dyrere sykler er det lenge mellom at vi ser en sykkel laget i titan. At sykkelen blir laget i små serier gjør den heller ikke billigere.

Sykkelen har ikke lakk – titan ser slik ut som dette. Dermed er det ikke lakk som kan bli skadet og slitt. En annen fordel med titan er at det ikke ruster. En titan-sykkel har dermed alle forutsetninger til å se flott ut også etter lang tid.

Lekre løsninger

Hele sykkelen er temmelig kompromissløst satt opp. Her er ikke det spart på noe. Det er detaljer på ramma som er bare helt nydelig laget. Se litt nærmere rundt innfestinga til bakhjulet, det er rett og slett brukskunst.

Dette er en sykkel som kan brukes til all slags sykling på vei. Trening og transport. Vi tror likevel det først og fremst er vinter langturssyklister som vil finne denne interessant. Det er fester til bagasjebærer foran. Bak er det bare å henge veskene på. Folk som har syklet på denne bemerker at den er svært stabil selv med store vesker bak. Med girboksen plassert nede ved kranken blir tyngdepunktet lavt og sentrert mot midten.

Sykkelen har navdymano, og så lenge sykkelen ruller kan du ha lykter tent. Frontlykta lyser godt nok til å lyse opp veien foran deg, og baklykta vises også på langt hold. Navdynamoen er ikke av den billige sorten, det merkes på at den har veldig liten rullemotstand. Navdynamoen gir også strøm til en usb-port på styret, her kan du lade mobil, gps eller annet mens du sykler. Vi liker også godt at dekkene har refleks på siden.

 

Denne sykkelen blir gjerne med på tur.

Våre testere skryter også av geometrien på sykkelen, du sitter ikke helt oppreist, men ikke helt framoverbøyd heller. Ganske passe når du skal sykle langt. Sykkelen har feste til tre flaskestativ, også en fordel på lengre turer.

Sykkelen har gode, men bråkete bremser. Bremsene tar godt, men i vått vær hyler de noe fryktelig. For og bakbrems hyler i ulik tonehøyde, så ved å bremse vekselvis med for og bakbrems hører det ut som at ambulansen kommer. Setet syntes vi heller ikke var helt optimalt, men både bremser og sete lar seg jo gjøre å skifte.

En del som ser sykkelen tror dette er en elsykkel, men klumpen ved kranken altså en girboks, ikke en motor. Importøren peker på at det er en smal sak å montere elmotor på denne sykkelen, om man ønsker noe hjelp underveis.

Pluss:

Svært lite vedlikehold

Lett i forhold til utstyret (veier 16 kilo)

Minus:

Dyr

Om noe skulle gå galt med gir eller drivrem får du ikke fikset det hvor som helst.

Går noe kraft tapt i drivremmen.

Koster 70 000 kroner i testet versjon. Koster ellers fra 65 000 til 80 000, avhengig av utstyr. Fins også i en terrengsykkelvariant til 60 000 kroner.

Se flere tester av sykkelutstyr her.

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.

Annonse
Annonse
Annonse
Back to top